Annons
Baserat på pressmeddelande
Ung Företagsamhet Västerbotten: Kalle Viklund, Petra Umaerus, Frida Wimelius, Julia Forsberg, Tilda Tullnér och Amanda Lundström. Foto: Pressbild

Rekordår för UF Västerbotten: ”Fantastiskt och betydande för hela regionens utveckling”

NÄRINGSLIV 1 005 av länets gymnasieelever driver UF-företag under läsåret 2020/2021, en ökning med 20 procent mot 2019, och hela 43 procent av grundskolorna utbildar i entreprenörskap. Det skriver Ung Företagsamhet Västerbotten i ett pressmeddelande.

Annons

Genom UF-företagande får elever starta och driva riktiga företag. De tränar därmed entreprenöriella förmågor som kreativitet, ansvarstagande, problemlösning samt samarbets- och initiativförmåga. Sånt som blir allt viktigare i det framtida arbetslivet.

– 2020 har varit ett speciellt år för oss alla och att vi nått rekordsiffror mot alla odds känns fantastiskt och betydande för hela regionens utveckling. På nationell nivå driver 34 676 gymnasieelever UF-företag under läsåret 2020/2021 och i Västerbotten uppgår siffran till 1 005 elever – en ökning med 169 elever sedan förra året. Att driva UF-företag och få möjlighet att utveckla sina entreprenöriella förmågor är viktigare än någonsin, säger Frida Wimelius, regionchef vid Ung Företagsamhet Västerbotten.

Forskning visar att eleverna som driver UF-företag tenderar att få högre lön senare i livet, ha lägre arbetslöshet och bli mer benägna att starta och driva egna företag.

Annons

Speciellt tjejers syn på entreprenörskap förändras genom UF-företagande. Statistik visar att 80 procent tjejerna som drivit UF-företag ser positivt på att starta eget i framtiden. Erfarenheterna gör alltså skillnad, både för individen och samhället.

– I rådande pandemiläge är det av största vikt att fler ges möjlighet att öva och våga tro på sin egen företagsamhet inom ramen för sin skolgång, säger Frida Wimelius.

– För att säkra företagande och tillväxt i länet behöver regionen i större utsträckning stimulera entreprenörskap och innovation. UF-företagande är viktigare än någonsin

Annons

Forskning visar att övning och uppmuntran att använda entreprenöriella och icke kognitiva förmågor i tidig ålder genererar en positiv utveckling för barn, på flera nivåer. Skolengagemanget ökar, uppgifterna blir mer autentiska, relationen mellan lärare och elev stärks. Eleverna ser ljusare på sin framtid och samhället där de bor.

Entreprenöriellt lärande i skolan ger även långsiktig positiv utveckling. Till exempel ska hållbarhet och jämställdhet ofta förbättras genom entreprenöriella arbetssätt.

– Jag är verkligen stolt över det ambitiösa och långsiktiga arbete som vi genomför i syfte att stötta lärare och studie- och yrkesvägledare i grundskolan. Vårt mål är att en röd tråd av entreprenörskap ska vara en naturlig del i pedagogernas arbetssätt på alla skolor i länet och vi har lagt en fin grund för det, berättar Frida Wimelius.

Annons

– 2020 har varit ett speciellt år för oss alla och jag är extra stolt över mitt team som inspirerat lärare och elever att våga driva företag i dessa tider. Att vi lyckats med en utveckling där 20 procent fler elever driver UF-företag och 43 procent  av länets grundskolor nu är aktivt företagsamma skolor är mycket inspirerande. Att detta sammanfaller med att Ung Företagsamhet Sverige fyller 40 år är extra härligt.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Ung Företagsamhet Västerbotten
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Annons
Annons
Annons
Annons