Annons
Sommarföretagarna på The Great Northern, med Stefan Berg och Ville Hedsberg som kikar fram där bak.

Inbrott, pandemi och oväntade succéer – lärdomarna är många hos Skellefteås unga företagare

NÄRINGSLIV Årets kull av sommarföretagare har utexaminerats. Flera uttrycker en vilja att fortsätta sitt företagande i någon form.

Annons

Det är avgångselever i nian och ettan på gymnasiet som kan ansöka om att starta ett sommarföretag via näringslivskontoret och ferieförmedlingen vid Skellefteå kommun.

De unga företagarna ges bland annat stöd i form av utbildning, coachning och ett stipendium, som kan användas för att förverkliga allt mellan himmel och jord. Årets ungdomar har exempelvis anordnat hunddagis, utkörning av varor med mera.

Torsdagsförmiddagen markerar slutet på årets sommarföretagande.

– Ni har vetat vad ni ska göra och har gjort det. Huvudsaken är att ni är lyckliga – och att ni är snälla med era föräldrar, inleder ledaren Stefan Berg skämtsamt på scenen.

Sandra Holmström tycker om att vara ute i naturen. Hon har plockat bär och gjort egen sylt för försäljning.

Oväntade bakslag och framgångar

Ungdomarna turas om. De berättar om sina verksamheter från idé till verklighet, utmaningarna längs vägen och lärdomarna som de tar med sig. En av årets 16 sommarföretagare är Tuva Stiglund, som har drivit ett kafé vid badet i Finnfors.

– Jag har sålt bra när det har varit fint väder. Det har varit kul, men det är synd att jag fick inbrott under sommaren. Det pågår en polisutredning om det, berättar hon.

– Jag har fått lära mig att vara trevlig även om man har en dålig dag.

Många har fått upp ögonen för Hugo Björks verksamhet. Han har erbjudit att köra bort skräp med sin epa-traktor och nästan tredubblat målet som han har satt upp.

– Jag har haft fullbokat. Det har gått mycket bättre än vad jag förväntade mig.

Annons

Kombinerar natur med näringsliv

Många av ungdomarna har marknadsfört sina verksamheter i sociala medier.

Däribland konstnärliga Mariam Rezai, som har drivit ett sommarföretag två år i rad. Hon har gjort beställningsjobb och målat med akryl och akvarell på både kanvas och porslin. För henne har coronapandemins påverkan inneburit en utmaning.

– Jag har en målgrupp med mycket äldre personer. De använder inte Facebook lika mycket heller. Konst är en ganska svår bransch, men det har ändå gått ganska bra.

Filip Lundberg har en app under utveckling, där han kombinerar miljöarbete med ett främjande av det lokala näringslivet. Tanken är att användare ska kunna registrera saker som antal pantade burkar, klimatsmarta resor med mera i utbyte mot poäng.

– Och de poängen ska man kunna använda för att få rabattkort på restauranger till exempel, och så tar jag en liten provision. Det är bra för alla, berättar han.

Annons

Sommarföretaget är ett sätt att främja företagande och entreprenörskap i Skellefteå kommun. Ungdomarna får ofta mersmak och kan knyta värdefulla kontakter. Ville Hedsberg, som är ny coach i år, har också blivit inspirerad under resans gång.

– Nu tänker jag kanske starta ett eget företag med en kompis, berättar han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons