Över 1 000 personer har svarat i hållbarhetsrankingen. I den ger konsumenter sin syn på hur respektive varumärke tar sitt miljömässiga och sociala hållbarhetsansvar.
I Norrland toppar Norrmejerier den totala rankingen.
– Våra mjölkbönder ser till att vi får nyttig mat från hållbara lantbruk i Norrland. Samtidigt bidrar de till arbetstillfällen, välmående natur och en stabil svensk matproduktion, säger Norrmejeriers hållbarhetsdirektör Anna-Karin Karlsson.
– Det är glädjande att norrlänningarna visar oss stort förtroende och värderar vårt hållbarhetsarbete så högt, fortsätter hon i ett pressmeddelande.
”Mycket mer än klimat”
Undersökningen är gjord av Sustainable Brand Index. De områden inom hållbarhet som konsumenterna vill att branschen prioriterar ska vara god djuromsorg, lokalt ursprung, ersättningen till bonden, sysselsättning och biologisk mångfald.
– Undersökningen visar att hållbarhet är så mycket mer än klimat. För en hållbar utveckling av Norrland kan vi inte luta oss tillbaka, säger Anna-Karin Karlsson.
– Vi måste fortsätta agera hållbart i hela näringskedjan – från mjölkgården, via mejeriet, fram till att konsumenten återvinner förpackningen, fortsätter hon.
Norrmejerier skriver att de har ett hållbarhetsprogram som sträcker sig till 2030 med sikte på att bland annat uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål.
För att bidra till att göra Norrland till en klimatpositiv zon arbetar Norrmejerier med att fasa ut fossila energikällor och drivmedel, främja den biologiska mångfalden, minska matsvinnet och öka livsmedelsförsörjningen i Norrland.