Totalt har Ford levererat över 800 000 elektrifierade bilar genom åren, och nu har det blivit dags att sätta stort fokus på den europeiska marknaden.
Ford investerar 11 miljarder dollar i elektrifierade fordon (2017-2022) med införandet av hela 16 elektrifierade fordon i Europa, varav 8 lanseras under 2019.
– Ford kommer in helt rätt i tiden gällande elektrifierade bilar nu när efterfrågan och medvetandet av klimatsmarta bilar ökat rejält. Ford levererar innovativa, säkra och prisvärda bilar, säger Clas Håkansson på Logart bil i Skellefteå.
Nya Ford Kuga laddhybrid.
Utbudet i Sverige har hittills inte varit speciellt stort, men när de nu går in för att satsa görs det ordentligt.
– Innan slutet av 2022 kommer Ford i Sverige enligt prognoserna att sälja fler elektrifierade bilar än diesel- och bensindrivna bilar tillsammans, säger Clas.
NYA LADDHYBRIDER
Ett steg i denna utveckling är nu att Ford lanserar flera nya laddhybrider, eller plugin-hybrider som det ibland kallas. Först och främst kommer två spännande personbilar; Ford Kuga och Ford Explorer.
– Nuvarande version av Kuga har varit Fords bästsäljande SUV i Sverige, och den nya laddhybriden ser ut att kunna bli minst lika populär, säger Clas.
Nya Kuga utlovar en räckvidd upp till 56 km på el, CO2-utsläpp på 32 g/km samt en kombinerad förbrukning på 0,14 l/mil (enl WLTP), och endast 0,65 l/mil vid blandad körning då strömmen är slut.
– Totalt med el- och bensinmotor har den 225 hk vilket gör den väldigt pigg. En annan fördel är också att den får dra 1200-1500 kg med dragkrok vilket är mycket bra för en plugin-hybrid, säger Clas.
Blir det dyrare att köpa denna bil än en Kuga med vanlig bensinmotor?
– Väljer du att köpa laddhybriden är den aningen dyrare i inköp, men om du räknar med att du får bonus och lägre skatt jämnar det ut sig i längden, och speciellt om du kör mycket på el är det en bra affär. Dessutom är det ett klimatsmart val.
Nya Ford Explorer laddhybrid.
STOR SUV
Ford Explorer som laddhybrid är en fyrhjulsdriven SUV med plats för sju personer och dragkapacitet på hela 2500 kg.
– Explorern är en modell som är populär i USA och nu gör comeback i Sverige. Eftersom det blir en laddhybrid minskar CO2-utsläppen, och därmed skatten, säger Clas.
Bland nyheterna just nu finns även transportbilen Ford Transit Custum som klassisk skåpbil eller niositsig buss. Det är den första laddhybriden i transportbilsegmentet i Sverige.
– Den får fördelarna av en laddhybrid samtidigt som den inte har förlorat någon lastkapacitet vare sig i volym eller vikt. För de företag som kan ladda sina bilar på jobbet är det här verkligen ett alternativ att se över för att spara både pengar och på miljön, säger Clas.
Ford Transit Custom laddhybrid.
GÅR ATT BESTÄLLA NU
De nya laddhybriderna börjar levereras i Sverige i april, men går redan nu att beställa hos Logart bil i Skellefteå.
– Vi vet att det finns mycket frågor kring val av laddhybrider, men det är bara att komma förbi så ska vi se vilken lösning som kan passa bäst för dig, säger Clas.
| Läs också: El, hybrid, bensin eller diesel – så ska du tänka vid nybilsköp: ”För- och nackdelar”Läs också: Privatleasing blir allt vanligare – så här fungerar det: “Inga oförutsedda utgifter”
|
SPONSRAT INLÄGG: Hela denna sida är en annons från Logart Bil i Skellefteå. Sponsrade artiklar är en del av Megafonens utbud av annonser. Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på www.megafonen.nu/annons. |