När den förlängda rullbanan tas i bruk i början av september kommer den att vara 2520 meter lång och kunna ta emot både miljövänligare plan och större flygplan som når nya destinationer.
– Skellefteå Airport är en jetmotor för regionens utveckling och en integrerad del av den ekonomiska framgången i norra Sverige. Med kapacitet att ta emot större plan och fler resenärer ökar våra chanser att lyfta hela Norrland och Swedish Lapland, säger Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport i ett pressmeddelande.
Att rullbanan ska förlängas har funnits med i planerna en längre tid och tanken var att den skulle byggas ut redan sommaren 2018. Miljöprövningen drog dock ut på tiden och det är först i vår som ombyggnationerna påbörjats.
På måndagen 27 maj togs även ett illustrativt första spadtag av Maria Marklund, Kommunalråd Skellefteå Kommun, Mikael Engström, Site Manager NCC och Johan Sundelin, Vice Ordförande Skellefteå Airport.
–Skellefteå växer. Vår utveckling, med stora företagsetableringar och investeringar i infrastruktur, kräver också en flygplats som kan möta kraven när det gäller resande, både privat och i arbetet. Därför är förlängningen av rullbanan en naturlig del av Skellefteås starka utveckling, säger Maria Marklund, kommunalråd i Skellefteå.
Den förlängda rullbanan innebär dels att större flygplan kan starta och landa här, vilket gör att till exempel den planerade avgången till Thailand i januari är möjliga. Men det innebär också att miljövänligare plan kan landa i Skellefteå.
– Den förlängda rullbanan innebär även att flygplan som inte kan bromsa med sina motorer och därmed kräver längre landningssträcka kommer att kunna landa året runt på Skellefteå Airport. Detta öppnar för utökade möjligheter men också miljövinster, skriver Skellefteå Airport.
Utbyggnaden av rullbanan förväntas vara klar i höst.