Annons

Så förvandlas E4:an-huset

Annons

Öppna ytor och många utrymmen för att främja att människor möts kommer att finnas i den nästan 3000 kvadratmeter stora lokalen, men även kontorsutrymmen som företag kan hyra.

FÖRETAG I de lokaler som tidigare var ungdomshuset E4:an växer nu helt nya miljöer fram. ”Vi vill skapa en internationell arena för startup-bolag i Skellefteå”, säger Johnny Högberg.

Senast jag besökte Pansalen i E4:an-huset i centrala Skellefteå spelades hög musik ur högtalarna och på det öppna golvet trängdes danssugna människor i den nedsläckta lokalen. Nu – säkert tio år senare – är lokalen på väg att förvandlas till något nytt. Väggarna har målats ljusa och det som tidigare var en scen är nu ett inglasat konferensrum.

– I Pansalen är tanken att det ska gå att arrangera föreläsningar, workshops och event när vi är klara, berättar Eva Eriksson, projektledare för EU-finansierade Smart Tillväxt.

Huset som tidigare var ett ungdomstillhåll ska bli en plats där tanken är att kreativa människor med digitala affärsmodeller ska samlas för att arbeta, utbyta erfarenheter och hitta nya samarbeten.

– Men även om fokus ligger mot IT och den kreativa näringen kommer det också att bli ett ställe dit andra som behöver hjälp med att starta företag kan gå. Nyföretagarcentrum är till exempel en aktör som ska flytta in här, förklarar Eva.

”Goda förutsättningar”
Med på rundvandringen är även Johnny Högberg som jobbar för Skellefteå Science City, ett bolag som ägs av Skellefteå Kraft och kommunen.

– Vårt uppdrag är att stimulera starten av nya innovativa företag, stötta utveckling i etablerade företag och även locka kompetens och kapital till Skellefteå, säger han.

En del av hans uppdrag är att sätta ihop det team – Startup Nord – som ska stötta startup-miljön i Skellefteå och driva arbetet i det nya huset.

– Vi vill skapa en internationell arena för startup-bolag i Skellefteå och det finns goda förutsättningar för att lyckas med det, säger Johnny.

Hur definierar du startup-bolag?

– En startup är ett bolag med en digital affärsidé som har ambition att nå en internationell marknad.

Läs hela reportaget i Megafonentidningen nedan (sida 14):

Surfar du via mobil?
Klicka HÄR för att läsa tidningen i helskärm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons