NÖJE Två dagar i veckan kommer Stadskällaren att möblera om i saluhallen och sätta upp en pop up-bar: ”Vi har ett stort intresse av dryck”.
I maj öppnade Stadskällaren sin verksamhet i centrala Skellefteå och sedan dess har de hunnit med att prisas på Alvargalan och tagit plats i White Guide.
– Det är kul att bli uppmärksammad men framförallt är vi glada över hur satsningen mottagits av våra gäster och kunder. Det är över förväntan och vi har fått mycket uppmuntran, säger Mie Johansson, en av ägarna.
Hittills har fokus legat på luncher, saluhall och matbar – men från och med den 10 mars kommer de även att öppna upp Källarbaren.
– Det är en tanke som funnits med från starten men det går inte att göra allt på en gång, säger delägaren Markus Richtmann.
Den nya baren kommer att ha öppet på fredag- och lördagskvällar.
– Vi kommer att sätta upp en pop up-bar i saluhallen. Klockan 17 på fredagar och lördagar ändrar vår charkdisk skepnad till en bar, säger Markus.
Källarbaren har ambitionen att servera dryck med hög kvalité i allmänhet, och rom i synnerhet.
– Vi kommer bland annat att ha minst 40 olika sorters rom och i charkdisken ger vi plats för hantverksöl. Det är i ropet nu och vi känner att det finns en plats för oss att fylla där. Vi vill inte vara som alla andra, säger Mie och poängterar att de även köpt in ekfat för att lagra egen rom.
– Vi har ett stort intresse av dryck och det kommer att synas, säger Markus.
Alkoholfria alternativ är också prioriterat.
– Det finns mycket goda råvaror i butiken att använda till alkoholfria drinkar så det kommer vi också att satsa på, säger Markus.
I samband med den här satsningen har Stadskällaren även investerat i 25 nya sittplatser mitt i saluhallen som kommer att reserveras för Källarbarens gäster.
Artikeln är en del av det nya numret av Megafonentidnignen: