Marknadsföreningens Hendrik Hjärtberg som delat ut nomineringen till Kevin Forss, Uppskattat.se. Foto: Alvargalan
FÖRETAG På fredagen offentliggjordes ytterligare nomineringar till nästa års Alvargala.
Under gårdagen släpptes de första nomineringarna till nästa års näringslivsgala i Skellefteå. Då fick vi veta vilka som nominerats till kategorierna Årets småföretag, Årets nykomling, Årets hållbara företag och Årets startup.
På fredagen fortsatte nomineringar att offentliggöras. Den här gången i kategorierna Årets varumärke och Årets handelsföretag.
De nominerade är:
Årets varumärke
(Delas ut av Marknadsföreningen i Skellefteå)
Biocool
Genom ett strategiskt varumärkesarbete har BioCool gått från att vara en lokal angelägenhet till ett internationellt erkänt varumärke. En sådan resa är bara möjlig om det finns en bra produkt i botten. Just denna har förmågan att skapa rent dricksvatten där det som bäst behövs, något som lett till ett samarbete med FN.
Uppskattat.se
Med ett positivt budskap i en annars så destruktiv värld har Uppskattat.se på mycket kort tid utvecklat och etablerat sin produkts varumärke och erövrat allt från Facebook till Youtube. Uppskattat.se är ett varumärke som skapar engagemang genom att få oss att skratta och gråta och ständigt söka svaret på ”Du kommer inte att tro det som händer sen”.
Latitude 64 – Golf Discs
Ett gäng med passion. En plastleksak. Inbjudande gräsmattor under Bergsbyns sol. Det är allt som behövs för att inleda en affär. Ibland kan det leda långt, så långt faktiskt att man träder fram ur skuggorna och bygger ett varumärke så starkt att det blir dominerande inom sin marknad.
Årets handelsföretag
(delas ut tillsammans med Skellefteå Handel och Visit Skellefteå)
Burträsk saluhall
Genom att ge traktens småskaliga producenter möjligheten att få synas och sälja sina produkter har Burträsk saluhall gett det lokala mathantverket en renässans. De har skapat ett butikskoncept där kvalitet och nytänkande är lika självklart som naturliga råvaror från bygden. Det gör Burträsk saluhall till ett besöksmål som erbjuder matupplevelser väl värda en omväg.
HairStyle
Med mod och nytänkande har HairStyle satsat på en skönhetssalong som har öppet veckans alla dagar. En efterlängtad flytt innebar en ansiktslyftning och ett ökat utbud som vi höjer våra nyfixade ögonbryn över. Genom målmedvetna satsningar på service, behandlingar och produkter lyckas de på ett förträffligt sätt att möta den moderna människans behov.
Godisvågen
I en bransch där konkurrensen är stenhård har Godisvågen lyckats behålla en trogen kundkrets. I uppfräschade lokaler, med snygg inredning, lyfts det frestande sortimentet fram än mer. En godisaffär med boutique-känsla och bra service. Inte undra på att vi är många som redan längtar till vårens mjukglasspremiär.