Annons
Annons
Drönaren har tre meter i vingbredd och en maxfart på cirka 150 kilometer i timmen. Foto: Katla Aero

Drönare i luften till veckan? Här är förklaringen: ”Att följa på distans”

NYHETER Till veckan genomförs testflygningar med drönare mellan Skellefteå och Norsjö i syfte att undersöka möjligheterna att transportera gods över längre distanser.

Annons MOBILE TOP

Flera gånger per dag under den 1-4 december kommer flygningar att ske mellan Skellefteå Droneport på Hammarängen och centrala Norsjö där drönaren ska landa i ett inhägnat område norr om busstationen – en sträcka på cirka 70 kilometer enkel väg – och antalet flygningar per dag kan variera beroende på förhållandena.

Detta är en del i ett projekt som undersöker möjligheterna att transportera gods med drönare över längre distanser. Man vill testa logistikkedjan och även öka kunskapen om teknikens möjligheter och utmaningar, vilket klimatet i norr anses väl lämpat för.

Annons

Under denna testomgång är det 5-15 kilo tunga paket från Bussgods som kommer att transporteras. Drönaren har en vingbredd på tre meter och kommer att styras från Skellefteå. Den lyfter och landar vertikalt och övergår sedan till att flyga med vinge som ett flygplan, maxfarten är cirka 150 kilometer i timmen, och den maximala höjden ska bli 120 meter över marken.

För detta ska Transportstyrelsen ha gett särskilda tillstånd, det finns förinlagda nödlandningsplatser i rutten och drönaren är utrustad med en fallskärm i händelse av något akut.

”Allmänheten rekommenderas att följa drönarflygningen på distans, hålla avstånd och att respektera avspärrningarna”, skriver Skellefteå Science City i ett pressmeddelande.

Annons

I samband med start och landning i Norsjö ska det också finnas personal på plats från antingen Bussgods eller från Arctic Aviation Hub.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons