Satsningen är tredelad och bygger på det brittisk-amerikanska företaget ZeroAvias teknologi, som handlar om att utveckla en vätgasdriven drivlina som kan integreras i befintliga flygplansmodeller.
Det första steget är en gemensam förstudie. I den ska parterna utreda de kommersiella förutsättningarna för regional vätgasdriven flygtrafik med Skellefteå som utgångspunkt, och kartlägga förutsättningarna för steg två.
Det andra steget är att sätta upp ett demonstrationsprogram i Skellefteå. Här ska hela värdekedjan kunna demonstreras, från tillverkning och distribution av grön vätgas till faktiska flygningar på utvalda teststräckor till och från Skellefteå.
– Vätgasdrivet flyg är en oerhört intressant lösning för att på ett hållbart sätt öka den regionala tillgängligheten. Skellefteå och hela norra Sverige är beroende av ökad tillgänglighet framöver och genom denna satsning vill vi ligga i framkant för att utveckla teknik, affärsmodeller och infrastruktur, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport, i ett pressmeddelande.
Det tredje steget handlar om kommersiell implementering och kommer att bygga på lärdomarna från det föregående arbetet.
– Vi har samlat ett oerhört kompetent konsortium. Möjligheten att testa på riktigt i de tuffa förhållanden som råder i Skellefteå under delar av året är också viktigt för att demonstrera att tekniken fungerar. Tillgång till grön vätgas från Skellefteå Kraft är också en nyckelkomponent, säger Robert Lindberg.
Satsningen är en del av utvecklingsprogrammet ELIS vars syfte är att påskynda utvecklingen av elektrifierad luftfart. Skellefteå Kraft ser värdet i det här.
– Skellefteå Kraft vill bidra till omställningen för hållbart flyg. Vi är fortfarande i ett mycket tidigt skede när det gäller vätgas men tror att förnybar vätgas är en möjlighet och en del av lösningen på energi- och klimatutmaningarna, säger Joachim Nordin, koncernchef på Skellefteå Kraft.