På kort tid har Skelleftegruppen Dad Harmony blivit populära via virala klipp på sociala medier och framträdanden i tv. Megafonen träffar gruppen en torsdagskväll när de ska repa på Mullberget.
– Vi har kontakt med olika skivbolag, och planen är att vi ska spela in en skiva, säger Peter Vidmark.
– I och med en skiva blir det nog fler spelningar också, säger Michael Åberg.
Alltid sjungit ihop
Fyra av de fem medlemmarna i Dad Harmony, Michael Åberg, Adam Stenlund, Sebastian Åkesson och Peter Vidmark träffades när de gick musikgymnasiet tillsammans. Sedan dess har de sjungit ihop ofta.
– När Peter skulle gifta sig hade vi svensexa. Vi hade hyrt en relaxavdelning i Umeå, och på kvällen satt vi där och sjöng, säger Michael.
Den femte medlemmen, Tomas Vidmark, är Peters bror och den som orsakade den osannolika framgångssagan för papporna. Han filmade sången och lade upp klippet på sitt nya tiktok-konto.
– Vi visste inte att han filmade, men han påstår att han sa att han hade lagt upp det, säger Michael.
Alla gruppmedlemmarna minns tydligt den uppspelta stämningen vid frukosten dagen därpå. Då hade klippet redan fått över 40 000 visningar.
– Jag minns att vi skämtade om att “nu är det väl bara att säga upp sig från jobbet”. Men det var verkligen svårt att förstå hur stort det var, säger Adam.
Från köket till tv
Gruppen spelade in fler klipp, ofta mot en kuliss av vardagsstök och barnalek, och visningarna fortsatte att öka. Det dröjde inte länge innan medier som Nyhetsmorgon i TV4 och Rix FM började höra av sig.
I slutet av januari i år fick gruppen för första gången chansen att sjunga en hel låt inför rikspublik när de gästade Bingolotto.
– Det var jättekul och spännande, man vill inte att något ska gå fel när man är med i tv. Helst skulle jag ha velat att vi hade gjort 100 spelningar innan vi sjöng i tv, säger Michael och skrattar.
Idag har gruppen över 400 000 följare på Instagram och nästan 700 000 följare på Tiktok. Bland följarna återfinns bland andra Italiens utrikesminister och USAs före detta underrättelsechef, berättar Peter.
– Vi har flest följare från andra länder. Framför allt från Tyskland och USA.
– Vi fortsätter att få nya följare, det är faktiskt ganska svårt att greppa hur många det är, säger Sebastian.
Planerar en skiva
På sociala medier har gruppen fått motta många fina kommentarer både från den utländska publiken och den svenska.
– Folk efterfrågar hela låtar som de kan lyssna på på Spotify, så nu är det att spela in en skiva som gäller, säger Michael.
Idag har gruppen fått erbjudanden från två olika skivbolag, och snart kommer de att signa med ett av dem. Sedan börjar jobbet med att spela in skivan.
– Den kommer inom en snar framtid, säger Michael.
Alla i gruppen är överens om att låtarna på skivan ska vara covers, likt de korta snuttarna de lägger ut på sociala medier.
– Sedan blir det förhoppningsvis mer och mer eget, det är planen, säger Michael.
Den stora utmaningen är att få ihop tidspusslet, alla har barn och heltidsjobb. Dessutom tar det tid att lära sig stämmorna till hela låtar. Men det är ändå inget som ger smolk i bägaren för gruppen som ser ljust på framtiden.
– Det ska verkligen bli spännande att se vad som kommer att hända i år, säger Peter.