Beställaren är lokuthyrningsföretaget Nordic re-finance, en stor aktör inom lokuthyrning i norr. Bolaget köper in begagnade lok och låter dem uppgraderas och anpassas för landet de ska användas i.
Här kommer Skelleftehamnsföretaget in i bilden. Railcare ska anpassa totalt 28 lok i två olika projekt, vars totala ordervärde uppgår till cirka 30 miljoner kronor.
– Vi är mycket glada över det förtroende som vi har fått, och det nära samarbete vi har med Nordic Re-Finance. Det ger oss en långsiktighet samtidigt som verksamheten utvecklas, säger Patrik Söderholm, verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad, i ett pressmeddelande.
I första projektet ska sex schweiziska Traxx-lok, främst avsedda för godstrafik, anpassas för de nordiska förhållandena och godkännas av EU:s järnvägsbyrå ERA. Arbetet är igång och leverans planeras i början av 2023.
I andra projektet ska Railcare installera nya ombordsystem på 22 TMe-lok, avsedda för godstrafik och entreprenadarbeten. Även det arbetet har påbörjats och bedöms fortsätta fram till 2024.
– Railcare har ett helhetserbjudande som är ganska unikt. Eftersom koncernen har alltifrån egen verkstad till lok och lokförare, så finns en oerhört stor förståelse för behoven som uppstår, säger Arvid Haag, chef för lokflottan på Nordic re-finance.