Personalen på bemanning- och rekryteringsföretagets Adecco har den senaste tiden varit med och tillsatt många tjänster i Skellefteå. Det rör sig om mängdrekryteringar till industrier – men även vd-poster till till exempel Sara Kulturhus, Västerbottensteatern och Skellefteå Science City.
Oavsett tjänst så har de sett en tydlig trend på att Skellefteå har blivit mer intressant runt om i Sverige.
– Ja, det är en enorm skillnad mot förut. Nu känner folk till Skellefteå och vad som händer här, berättar Johanna Forsell, rekryteringskonsult på Adecco i Skellefteå.
Nu känner folk till Skellefteå och vad som händer här.
Hon berättar att många hänvisar till den gröna industrin som växer fram, men även Sara kulturhus och de satsningar som görs på kulturen.
– Både näringslivet och kommunen har gjort ett bra jobb med att lyfta fram vad som händer här, och det märks när vi rekryterar. Människor vill vara med “där det händer”, säger Johanna.
Att det dessutom är en mindre stad där människor slipper pendla två timmar till jobbet varje dag ska inte underskattas.
– Inte minst efter pandemin så värdesätter många närheten till naturen och enkelheten som finns här, säger hon.
Utmaningar
Trots fördelarna som nämnts finns dock fortfarande utmaningar inom kompetensförsörjningen. Skellefteå kommun har landets lägsta arbetslöshet och många slåss om samma personer. Det ställer höga krav på arbetsgivarna, menar Johanna och hennes kollega Elin Lindgren.
– Förut kunde man publicera en annons, få ansökningar och sedan välja och vraka. Så är det inte nu, säger Elin.
Istället gäller det att jobba proaktivt och värna om sitt arbetsgivarvarumärke.
– Headhunting har blivit mer vanligt. Man brukar säga att ungefär 20 procent tittar aktivt på att söka jobb, men det är inte säkert att din kandidat finns bland dem. Då gäller det att synas på rätt ställen eller söka reda på dem, säger Johanna.
Att lyfta fram varför kandidaten borde jobba hos er, lika väl som vem ni söker, har också blivit viktigare.
– Det kan handla om flexibilitet, frihet att styra dagen, utvecklingsmöjligheter, familjär känsla, balans i vardagen och sådana saker. Det gäller att gå på djupet om vad som verkligen är fördelarna hos er, säger Elin
Ambassadörer
Att ha ett bra arbetsgivarvarumärke är också viktigt, och något som behöver jobbas med varje dag.
– Här gäller det att bry sig om sina anställda och se till att de trivs. De är dina absolut viktigaste ambassadörer.
Tydlighet i rekryteringen gällande vad du förväntar dig är ett annat tips.
– Arbetsbeskrivningen får inte vara för komplex, men inte heller för “fancy”. Den ska motsvara jobbet, varken mer eller mindre. Att vara öppen och ärlig är viktigt, säger Johanna.
Att vara öppen och ärlig är viktigt.
Att använda ett rekryteringsbolag är också en bra idé. Då får du som företagare hjälp med att hitta rätt person samtidigt som du kan fokusera dig på företagets verksamhet.
– Det sparar tid och kvalitetssäkrar rekryteringen. Vi använder dessutom kompetensbaserade processer vilket innebär att vi går på kompetens mer än magkänsla, säger Victor Book, kontorschef på Adecco i Skellefteå.