SmartUp erbjuder stöd för att utveckla och finansiera innovativa affärsidéer, och delar även ut priset Årets SmartUp.
Utmärkelsen går till en person eller ett företag som har tagit del av SmartUps erbjudanden och har den nyskapande idé som anses vara allra bäst bland de nominerade.
Det är en jury som utser finalisterna och allmänheten får sedan rösta fram vinnaren. Förutom Videung, som blev årets vinnare, var Conifer Vision och Storfors Plåt nominerade till priset.
– Man ska ha turen på sin sida. Den här gången blev det stolpe in. Vi gör inte det här för utmärkelser men att få bekräftelse på idén betyder mycket. Prispengarna kommer gå till att utveckla en ny produkt som just nu är en prototyp, säger Patrik Sandhu Wilén, i ett pressmeddelande.
Härnäst väntar en mjuk lansering i regionen, enligt Patrik.
– Vi testar hur konceptet tas emot av kunden. När vi känt på det kommer vi att lansera större, men först ska Norrland sova bra, säger han.
Priset består av 50 000 kronor och tillgång till skräddarsydda tjänster från SmartUp.