9,5 miljoner kronor investeras i laddplatsen, där tre lastbilar kommer att kunna laddas samtidigt med en effekt på 300 kilowatt. Platsen är strategiskt vald med närheten till Northvolt, Boliden Rönnskär, Scania som fordonsleverantör, Wibax som transportbolag och Skellefteå kommun som hamnoperatör, som alla samarbetar med elleverantören Skellefteå Kraft.
– Det unika i den här satsningen för snabbladdning av tunga fordon är att aktörer från hela värdekedjan samarbetar i en region där elektrifieringen är i fokus, säger Fredrik Jonsson, tillförordnad affärsenhetschef inom E-mobilitet, i ett pressmeddelande.
Även laddutrustningen förses av Skellefteå Kraft, som menar att hela värdekedjan behöver göra sitt för att elektrifieringen av tunga fordon ska bli verklighet. Fordonstillverkare behöver veta att kunderna är villiga att ställa om, samtidigt som transportföretag behöver veta att laddplatser finns att tillgå utan onödigt uppehåll.
– Vi kan säkerställa att eldrivna tunga fordon kommer att finnas på marknaden. Utmaningen är att säkra tillgången på laddinfrastruktur och eleffekt när kunden behöver det. Med det här samarbetet ska vi kunna klara den utmaningen, säger Jessica Björkquist, ansvarig för E-mobility vid Scania Sverige.
Utbyggnationen av laddmöjligheter ses som avgörande här, och att laddningen blir effektiv. Det kan exempelvis innebära att fordonen kan laddas i samband med lastning eller lossning.
För att finansiera projektet har Naturvårdsverket beviljat klimatinvesteringsstöd som omfattar hälften av den totala investeringen. Stödet förutsätter att den nya laddstationen är i drift innan året är slut.