Skellefteföretaget vill hjälpa människor förbättra hälsan med hjälp av mobilspel och appar. I mobilspelet ”Fig a Playtient Journey” får spelaren följa och hjälpa karaktären Fig, som ställs inför olika utmaningar efter att ha kraschat ensam på en okänd planet.
Spelet är utvecklat för att hjälpa människor med depression eller bipolär sjukdom att fullfölja sin medicinering de första hundra dagarna. Knappt 30 procent tar sin medicin enligt plan, enligt Mindforce Game Lab, som studerat metoder som fungerar över tid.
– När en person inte tar sin medicin som planerat så är det svårt att få till en klinisk effekt, förklarar grundaren Emma Lundberg, KTH-professor och bioteknikingenjör.
Studier visar att smarta pillerburkar och påminnelseappar bara ger effekt kortsiktigt, förklarar hon i ett pressmeddelande, och att inre belöning krävs för långsiktig effekt.
Ett empatiskt verktyg
Tidigare test har resulterat i väldigt positiv återkoppling. 95 procent av användarna gillar karaktären Fig. Tre av fyra tycker att applikationen tilltalar dem mer än andra lösningar och fyra av fem upplever att spelet hjälper dem ta medicinen som de ska.
Johan Schiller, grundare och finanschef på Mindforce, berättar om slutsatserna.
– Användare uppgav att de såg fram emot att ta sin medicin för att göra Fig glad och att de fick en relation till karaktären. Det visar att det finns ett behov av ett empatiskt verktyg som skapar engagemang och inre drivkrafter hos målgruppen, säger han.
Söker de som vill testa
Spelet har registrerats som medicinteknisk produkt utifrån Läkemedelsverkets krav. Mindforce Game Lab söker nu några hundra personer i åldrarna 18–45 år, som lider av depression eller bipolär sjukdom och som vill testa mobilspelet under en månad.
– Vi vill säkerställa signifikanta resultat, kontrollera spelets funktioner och se vilka effekter det har på användarna inför vår fullständiga kliniska studie, säger Emma.