Annons
Annons
Sponsrad artikel
DatapPolarna firar 30 år! Delägarna Ola Fredby, Anders Marklund och Thomas Holmström har tillsammans följt företaget från starta-eget-bidrag till en framgångsrik internationell spelare.

Kod, kunder och kulturer: Så byggde DataPolarna i Skellefteå sin framgång – fyller nu 30 år

ANNONS Från en liten lokal i Skellefteå till internationella kunder i hela världen. När DataPolarna nu fyller 30 år finns mycket att se tillbaka på – från tidiga misslyckade idéer till succéer i sågverk och långvariga samarbeten med Boliden.

När DataPolarna såg dagens ljus i Skellefteå 1995 var planen att bygga bokningssystem för teatrar och biografer. Idén var god – men marknaden var inte redo.

– Vi var för tidiga. Teaterföreningarna hade knappt datorer och internet var långt ifrån vardag, minns Anders Marklund, vd och grundare.

Trettio år senare är läget ett helt annat. DataPolarna är idag världsledande på system för sågverkslogistik, en långvarig partner till Boliden och en arbetsplats för 27 anställda.

Bidrag och drömmar

Det var Anders Marklund och Thomas Holmström som först tog steget, båda 24 år med ett par år i arbetslivet. Året därpå anslöt Ola Fredby.

– Starta eget-bidraget gjorde att vi vågade. Om allt hade gått åt skogen kunde vi, som arbetsmarknaden i Skellefteå var då, alltid gå tillbaka till att vara anställda, säger Thomas.

Peter Sundqvist, systemspecialist på Boliden, med DataPolarnas Ola Fredby. De två företagen har sedan länge ett gott samarbete.

Namnet kom till på ett lika pragmatiskt sätt.

– Vi ville synas i telefonkatalogen under rubriken data. Och vi var polare. Därför blev det DataPolarna, berättar Anders med ett skratt.

Ett av de första uppdragen kom från Boliden, där Anders hade kontakter sedan tidigare. Det blev starten på ett samarbete som pågår än idag.

– Vi har haft en nära dialog i tre decennier. Det finns en öppenhet och vilja att testa nytt, säger Peter Sundqvist, systemspecialist på Boliden.

DataPolarna prövade samtidigt flera olika vägar. Bland annat byggdes system för broinspektion och kalkylering åt snickeriföretag. Men inget fick samma genomslag.

Vi ville synas i telefonkatalogen under rubriken data. Och vi var polare. Därför blev det DataPolarna.

Nya möjligheter

1998 kom beställningen som skulle förändra allt. Ett sågverk behövde ett system för att hålla reda på sina virkespaket. DataPolarna tackade ja, trots att de visste lite om branschen.

– Vi kunde ingenting om sågverk, men vi kände direkt att här fanns en möjlighet. Det första uppdraget blev grunden till en produkt som kunde användas av många fler, säger Ola.

Med systemet SawInfo kan sågverk hålla koll på produktionen – från virkespaketens position till innehåll och destination. En av DataPolarnas största framgångar och fortfarande ledande på marknaden.

Resultatet blev SawInfo, som gjorde det möjligt att hålla ordning på varje virkespaket. Några år senare utvecklades SawInfo till en heltäckande produktsvit för sågverk och träförädling. Den erbjuder funktionalitet i hela kedjan från inkommande timmer via produktion till såld produkt.

2007 blev samarbetet med Martinsons en milstolpe.

– När Martinsons satsade på våra lösningar fick vi ett erkännande i hela branschen. Det var en avgörande vändpunkt, säger Anders.

Från konsult till produktbolag

Under de första åren finansierades utvecklingen genom konsultuppdrag åt myndigheter och företag. Men omkring 2010 togs ett viktigt beslut.

– Vi ville inte sälja timmar längre. Vi ville vara som ett litet Microsoft – erbjuda färdiga produkter som fungerar direkt utan kundanpassning, säger Anders.

Förra veckan pratade jag med kunder i både Nya Zeeland och Kanada. Att tänka på det, samtidigt som jag minns vårt första lilla kontor på Seminariegatan, är rätt häftigt.

Thomas håller med:

– Det var ett vägval. Vi visste att det skulle bli tuffare på kort sikt, men långsiktigt var det rätt.

Ett nära partnerskap

Relationen till Boliden har hela tiden varit speciell. I DataPolarnas lokaler på Mobacken finns i dag ett särskilt testrum för gruvbolaget.

– Det är en unik lösning. Vi kan sitta tillsammans med utvecklarna och testa allt på plats. Det sparar tid och gör att vi hittar bättre lösningar, säger Peter Sundqvist.

Våra kunder vet att vi inte bara gör det vi blir tillsagda, utan ifrågasätter och försöker hitta bättre sätt. Det har ibland gjort oss ”jobbiga”, men det har också byggt förtroende

Tillväxt och nya ägare

DataPolarna har vuxit steg för steg. 2018 flyttade man in i de nuvarande lokalerna på Mobacken, efter många år på Vretgatan. Idag har företaget 27 anställda och kontor även i Dala-Husby och Växjö. Sedan två år tillbaka ägs bolaget av den tyska koncernen Genii som också äger Timbertec.

– Ska man lyckas internationellt krävs en organisation på plats. Vi insåg att vi behövde en partner för att ta nästa steg. Tanken är att vi ska växa tillsammans i Europa. Här i Sverige lever DataPolarna vidare som namn, men ute i Europa kan det bli under andra varumärken, säger Thomas.

Agilt och platt

Organisationen är platt, och arbetet sker i små agila team.

– Agilt är ett slitet ord, men här betyder det verkligen att alla är med från start till mål. Det är krävande men också väldigt roligt, säger Anders.

RFID-läsaren blev ett viktigt genombrott för DataPolarna. Tillsammans med ett företag i Kalix utvecklade man en egen variant – med både läsare och antenner – som i dag används för att ge sågverken full kontroll över varje virkespaket.

Ola betonar att kulturen varit viktig för att hålla ihop bolaget genom åren.

– Vi har alltid varit lösningsinriktade. Våra kunder vet att vi inte bara gör det vi blir tillsagda, utan ifrågasätter och försöker hitta bättre sätt. Det har ibland gjort oss ”jobbiga”, men det har också byggt förtroende.

Mot en global marknad

Produkterna används idag i Sverige, Norge, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Lettland, Spanien och Irland. Nya kontakter har knutits genom mässor i Tyskland och via digitala möten.

– Förra veckan pratade jag med kunder i både Nya Zeeland och Kanada. Att tänka på det, samtidigt som jag minns vårt första lilla kontor på Seminariegatan, är rätt häftigt, säger Anders och tillägger:

– Vi har haft tur ibland, men framför allt modet att fortsätta. Att fylla 30 år som IT-bolag känns väldigt stort.

Sponsrad artikel

Hela denna sida är en annons från DataPolarna i Skellefteå Aktiebolag.
Sponsrade artiklar är en del av Megafonens utbud av annonser. Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på megafonen.nu/annons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons