Det har gått en månad sedan Niemi Bil förvärvade och tog över driften av Hammarängens Bils verkstad. En febril aktivitet pågår med att integrera verksamheterna i bilhallen och verkstaden. Det hela har annars varit väldigt odramatiskt.
Det är jätteviktigt för oss att vi kan sätta oss in i kundens behov och skapa trygghet.
Niemi Bil har sedan anläggningen öppnade i Skellefteå samarbetat med Hammarängen som dessutom ligger i samma lokaler. Så det blev en bra och naturlig lösning när man sökte alternativ för att öppna en egen verkstad. Just att kunna erbjuda verkstadstjänster är ett mål på alla orter som bilfirman är verksam på.
– Det är ju vår filosofi att en bra bilaffär handlar om trygghet, och då är det viktigt för Niemi Bil att det finns en verkstad i anslutning till bilhallen, säger Sara Berggren, verkstadschef.
Det är inte bara verkstaden som expanderar, även i bilhallen har personalstyrkan fördubblats sedan årsskiftet för att kunna erbjuda ännu högre servicenivå tillsammans med den nygamla verkstaden på Hammarvägen.
Kunderna möter samma personal
För bilägare som tidigare lämnat in på Hammarängen blir det ingen märkbar skillnad, sånär som på att skyltar byts ut och att lokalen får en uppfräschning.
– Det blir som vanligt, fast lite bättre. Det är samma välkomnande stämning som våra befintliga kunder vant sig vid och samma personal som du möter, säger Sara.
Eller ja, nästan samma personal. För i dagarna anslöt en till medarbetare: Ulrica Normark, är ny servicerådgivare och är tillsammans med kollegan Therese Tuoma Bäcklund en länk mellan mekanikern och kunden.
– Det är jätteviktigt för oss att vi kan sätta oss in i kundens behov och skapa trygghet, säger Ulrica som får medhåll av Therese och Sara:
– Ja, här behöver man aldrig känna sig dum. Vi är otroligt måna om kundupplevelsen, men även att se till att vår personal trivs, utvecklas och älskar att gå till jobbet, säger Sara.
Söker mekaniker
I samband med övertagandet expanderar personalstyrkan. Just nu söker Niemi Bil såväl skickliga mekaniker som reservdelssäljare. Det är en direkt effekt av att verkstan blir oberoende specialister som från och med nu tar emot alla bilmodeller.
– Vi söker de som är hungriga på nya saker och ständigt söker förbättringar. Den typen av människor som trivs med det passar in hos oss. Här jobbar vi hands on med det som krävs. Men man ska göra det man är bäst på och ges möjlighet att få göra sitt bästa och att bli sitt bästa jag, säger Sara.
Vi är otroligt måna om kundupplevelsen, men även att se till att vår personal trivs, utvecklas och älskar att gå till jobbet.
Prestigelösa och hjälpsamma
Hon har själv jobbat på platsen sedan 2021 och uppskattar särskilt den goda stämningen.
– Jag har fantastiska, prestigelösa och hjälpsamma kollegor med gedigen kunskap. Det i kombination med alla kunder som man lär känna gör att vi verkligen har roligt varje dag, säger Sara och välkomnar både nya och redan bekanta kunder till Niemi Bils verkstad.