Sträckan Umeå-Dåva är under byggnation och Trafikverket projekterar och planerar för sträckan därpå, upp till Skellefteå. De vill inleda förberedande arbeten nästa år, som att rusta upp vägar och flytta ledningar, och börja bebygga sträckan under 2024. Först ska järnvägsplanerna för sträckan vinna laga kraft.
Trafikverket jobbar även förberedande inför arbetet norr om Skellefteå. Ett första samråd har hållits och projektorganisationen håller på att byggas upp. Järnvägsplanerna för sträckan upp till Luleå ska börja tas fram under 2023.
Nu inrättas också ett projektkontor i Skellefteå, specifikt för det fortsatta arbetet med Norrbotniabanan. Trafikverket flyttar in i huset på Kanalgatan mitt emot Scandic, på östra sidan av E 4. De hälsas välkomna av fastighetsägaren Diös.
– Skellefteå är fortsatt under spännande utveckling och Norrbotniabanan är viktig del i den gröna omställningen med ökade möjligheter till miljövänliga resor och transporter. Vi är mycket glada över att få välkomna Trafikverket till sina nya lokaler i höst, säger Jenny Forssell, kommersiell förvaltare vid Diös, i ett pressutskick.
Kontoret utformas i en 400 kvadratmeter stor lokal. Stora delar av inredningen ska återanvändas, enligt Diös, och hyresavtalet innebär att parterna gör ett gemensamt åtagande kring energi, inomhusmiljö, materialval och avfallshantering.
Enligt Trafikverkets senaste bud kan tågen vara i rullning på sträckan Dåva-Skellefteå år 2033.