En del av elsparkcykel-debatten har handlat om skador. Sjukvården har sett en stor ökning av relaterade skador på platserna där fordonen har exploderat i popularitet.
– Vi hör från våra kollegor i storstäderna att de ser väldigt mycket av de här skadorna, framför allt på helgkvällar. Det räcker med att man tar en trottoar, trafikmiljön är inte alltid anpassad för de här, säger David Löfgren, överläkare på ortopeden i Skellefteå.
– Det är främst ansiktsskador och käkskador, men också ganska allvarliga knäskador.
Den utvecklingen har ännu inte nått Skellefteå, men det händer att olyckor sker här.
– Vi har sett en del skador. Till dess bättre har det varit sårskador och någon enstaka handledsfraktur, inga större skador. Vi upplever inga problem i akutsjukvården, men om det blir mer utbrett kommer vi säkert att se samma mönster som i större städer.
Inget ovanligt fenomen
Elsparkcykeln är inte unik här. David Löfgren berättar att olyckorna till exempel också ökade när att studsmattor, trampolinhus och liknande aktiviteter ökade i popularitet.
– Det brukar alltid vara en topp av sådana här skador när det kommer någonting nytt, inte bara transportmedel utan andra grejer också. När det första leklandet kom såg vi skador, men det har fjunat av. Folk lär sig på något vis att anpassa sig, förklarar han.