Annons
Magnus Holmqvist, gruppchef vid trafikpolisen i Skellefteå.

Elsparkcykeln växer i popularitet – men många har dålig koll • Polisen reagerar på hur vissa kör: ”Vådligt”

NYHETER Har du sett fler elsparkcyklar susa förbi? De har blivit mer populära även i Skellefteå och polisen märker att alla inte har stenkoll på trafikreglerna: "Kolla upp regelverket innan du köper"

Annons

Elsparkcyklarna har exploderat i populäritet på sina håll. I städer som Stockholm och Göteborg har uthyrningstjänsterna blivit så populära att fenomenet skapar debatt. I dag finns över 22 000 fordon bara i Stockholm, där man nyligen beslutat att införa en avgift för uthyrarna – 1 400 kronor per fordon och år – för att stävja tillströmningen.

I Skellefteå är vi inte där ännu, långt ifrån, men polisen ser att elsparkcyklarna blivit fler. Samtidig har många inte koll på reglerna, berättar polisen Magnus Holmqvist.

Regler efter fordonsklass

Det är elsparkcykelns fordonsklass som avgör vilken lagstiftning som ska tillämpas. Den kan klassas som ”cykel” och falla under samma regelverk, så länge elsparkcykeln har en hastighet på max 20 kilometer i timmen och en motorstyrka på max 250 watt.

Då har föraren också samma trafikregler att förhålla sig till som en cyklist.

Annons

Att skjutsa en kompis på elsparkcykeln kan till exempel resultera i 500 kronor i böter och fem år i belastningsregistret, eftersom fordonet inte är byggt för passagerare.

Alla förare under 15 år måste bära hjälm. Det ska finnas broms och ringklocka. Vid körning i mörker ska elsparkcykeln vara utrustad med belysning fram och bak, plus reflexer. Samma cykel-regler gäller även för var och hur du får framföra fordonet.

– Och samma regler gäller vid rödljus. Kör man mot rött är det 1 500 spänn i böter.

Är detta den vanligaste fordonsklassen som ni stöter på?

– Ao det skulle jag säga, men jag tror mig även ha sett elsparkcyklar som går fortare. Det kanske inte är så svårt att beställa hem saker att trimma med, men kom ihåg att det kan ge en annan motorklass. Samma som moped, förklarar Magnus Holmqvist.

Annons

Om effekten överstiger taket för ”cykel”-klassning ändras alltså reglerna. Det påverkar bland annat kraven på behörighet, trafikförsäkring och hjälm. Likaså var du får köra.

Följsamheten i Skellefteå

Föraren ansvarar för att fordonet uppfyller ställda krav. Om du kör en elsparckyckel som går för fort, och du saknar rätt behörighet, kan det klassas som olovlig körning.

Hur är det då i Skellefteå, har folk koll på reglerna?

– Nej, tyvärr inte. I allmänhet har folk dålig koll på regelverket. Jag tror att många inte heller gör kopplingen att se elsparkcykeln som en cykel, förklarar Magnus Holmqvist.

Många kan till exempel sakna belysning, berättar han, och inte ha koll på kravet. Han har också reagerat på sättet vissa kör på gång- och cykelbanor, där gångare rör sig.

Annons

– Det är det här med anpassa farten när man kör bland gångtrafikanter. Jag har mött någon själv när jag cyklar till jobbet och de kör slalom mellan gångare. Det är onödigt vådligt, om man kör ihop med någon kan det gå ganska illa, säger Magnus Holmqvist.

Förutom sunt förnuft i körningen, vad önskar man från polisens sida?

– Kolla upp regelverket innan du köper, inte minst om du köper till barnen. Jag tror att det är si och så med att få reglerna förklarade från det att man är liten, fortsätter han.

Artikeln är en del av Megafonen nr 8 – 2021. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons