Annons
Baserat på pressmeddelande
Skellefteå lasarett. Pressbild: Region Västerbotten

Servicecenter invigt på lasarettet: ”För patienterna blir det enklare”

NYHETER I dag invigs ett servicecenter med en central reception i lasarettets centralhall, berättar regionen i ett pressmeddelande.

Annons

Från och med måndag ser rutinerna lite annorlunda ut för många patienter som har bokat tid på Skellefteå lasarett. För patienter till berörda mottagningar ska anmälan och betalning nu göras i servicecentret i centralhallen, istället för på mottagningen.

– Vi gör det här för att förenkla vårdbesöket. Det ska bli lättare att navigera rätt på lasarettet, säger Joel Backman, avdelningschef bemanningsservice/patientservice.

Det här är en utveckling av arbetet som inleddes på lasarettet för cirka två år sedan och som fokuserar på ett bättre mottagande med entrévärdar, patienttransport och informationsdisk. Nu samlas dessa funktioner i en lokal i lasarettets centralhall och förstärks dessutom med inchecknings- och betaldisk för följande mottagningar:

Annons

Barnmottagningen.
 Öron-näsa-hals-mottagningen.
 Lab.
 Medicinmottagningen.
 Hudmottagningen.
 Hörcentralen (v 21).
 Logopeden (v 21).

– De är först ut. Det är frivilligt för mottagningarna att ansluta sig och fler kommer att göra det framåt hösten, förklarar Joel, som ser många fördelar med servicecentret.

Annons

– För patienterna blir det enklare. Det är ofta svårt att hitta rätt på lasarettet men nu kan vi bättre hjälpa till för att guida rätt. Genom att bemanna upp i disken undviker vi också flaskhalsar som riskera att uppstå i enskilda väntrum på mottagningarna.

Patienterna ska nu få snabbare hjälp. Samtidigt kan värdefull lokalyta frigöras och de medicinska sekreterarna på mottagningarna ska få mer tid åt sekreteraruppgifter.

– Vi hoppas att det ska bli en arbetsmiljöförbättring, säger Joel i pressmeddelandet.

Annons

Digital incheckning

Sedan tidigare finns det servicecenter på Norrlands universitetssjukhus och Lycksele lasarett. Utvärderingar visar att det uppskattas av både medarbetare och patienter, enligt Region Västerbotten. På universitetssjukhuset visar siffror även att den digitala incheckningen, där patienter själv anmäler sig via sin mobiltelefon, blir mer populär.

På tio månader ska användningen av digital incheckning ha gått upp till 20 procent.

– Det är en snabb utveckling. I framtiden hoppas vi även kunna erbjuda digitala betalningsalternativ för att slippa pappersfakturor, men även e-frikort, säger Joel.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Region Västerbotten
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons