Det var i augusti förra året som fastighetsmäklaren Emelie Edergard öppnade Husman Hagbergs kontor i Skellefteå. Med sig vid starten hade hon mäklaren Emma Bodén och stylisten Michelle Selegran – men sedan dess har även fler tillkommit.
Under hösten anslöt mäklaren Julia Mellqvist och koordinatorn Amanda Berger, och nu under våren har Matilda Ederlöf, som arbetat 11 år som mäklare, anställts.
– Förhoppningen var att nå upp i det här antalet på en tvåårsperiod, men nu blev det aktuellt redan efter ett halvår, berättar Emelie glatt.
Kan göra stor skillnad
Anledningen är den stora efterfrågan som funnits sedan start.
– Det har varit högt tryck och mycket att göra, och sedan bara ökat. Februari blev vår bästa månad och det är en period som generellt sett brukar vara lugnare, säger Emelie.
Sett över en tremånadersperiod (12 januari-13 april) har Husman Hagberg stått för 26,4 procent av alla försäljningar i Skellefteå via Hemnet, vilket är störst andel av alla firmor på orten.
– Vi går alltid in med inställningen om att vi kan göra stor skillnad, och ser varje försäljning som unik. Det kan låta klyschigt, men vi försöker verkligen skräddarsy upplägget vid varje bostadsförsäljning för att maximera utfallet.
Stylar lägenheter
Ungefär 80 procent av alla objekt stylas av en professionell stylist. Det har bidragit till flera rekordförsäljningar, menar Emelie.
– Ett bra exempel är en bostad som såldes tidigare i år. Där hade andra mäklarfirmor värderat bostaden till 2,3 miljoner och sagt att bostaden inte behövde stylas. Vi rekommenderade styling – och värderade den till 2,7 miljoner.
Det kan det väl vara värt för 800 000 kronor extra?
Husman Hagberg fick uppdraget, och bostaden såldes till slut för hela 3,1 miljoner.
– Det kanske tog några extra dagar att få bostaden klar för försäljning, men det kan det väl vara värt för 800 000 kronor extra?
Matilda Ederlöf, som är den senaste nyanställda på kontoret, har redan hunnit sälja flera bostäder och varit med och bidragit till framgångarna.
– Det har varit intensivt, lärorikt, utmanande och jättekul. Jag har knappt hunnit sätta mig in i systemet, men det är så jag vill ha det, säger hon och ler.
Härlig energi
Hon valde Husman Hagberg av flera anledningar.
– Dels gillar jag konceptet och att de tänker utanför boxen, och att det är ett mindre företag som har möjligheten att skräddarsy sina erbjudande på ett positivt sätt för kunden. En annan högt bidragande faktor är den härliga energin som finns här på kontoret.
Det är ett mindre företag som har möjligheten att skräddarsy sina erbjudande.
Om Husman Hagberg ska anställa ännu fler framöver återstår att se.
– Fortsätter efterfrågan att öka som den gjort hittills kanske det blir aktuellt, men vi har ingen ambition om att bli flest – bara att vara bäst, säger Emelie Edergard.