Annons

”Det ska vara gött att leva”

Annons

Varje helg återpublicerar vi intressanta intervjuer och reportage som tidigare varit i Megafonentidningen. Den här artikeln publicerades första gången i Megafonentidningen november 2013. Trevlig läsning!

HELGLÄSNING Musiker, brobyggare, projektledare, filmmakare, egen företagare, skådespelare, idrottare och nu kanslist på Skellefteå FF.
Nicklas Bomans hittills 36-åriga liv har varit varierande.
Här berättar han om mjuka värden, 14 säsonger i Bolidens A-lag och hur han hamnade i Norrlands Gulds reklamfilmer.

Tre män går in på en bar någonstans i Norrland. En av dem gnider med fingrarna på etiketten och en ande dyker upp ur flaskan.

– Som tack för att du befriade mig så får du tre önskningar, säger anden.

Männen tittar tystlåtet på varandra och nickar innan de svarar.

–Tre öl, tack.

Önskningen infrias innan en av dem hinner tillägga:

– Nej… Vi skulle ju ha tagit jordnötter också.

 

Känner du igen scenen? Inte så konstigt då det är en reklamfilm för en viss ölsort som gått på TV om och om igen för en tid sedan.
Killen som sitter i mitten och frågar om jordnötterna är Skelleftebon Nicklas Boman.

Den här torsdagsförmiddagen träffas vi inte i en bar. Nu möter han upp mig på sitt nya kontor i Idrottens Hus på Norrvalla. Vi sitter i var sin sliten fåtölj.

Hur kommer det sig att du hamnade i en reklamfilm?

– För sex år sedan hörde Ted Kjellsson, som jag lärt känna under den filmutbildning jag gått, av sig och frågade om jag kände någon som skulle kunna passa i Norrlands Guld reklamfilmer.

– Jag skickade över typ 25 namn varav David Lindkvist, som nu är huvudkaraktären, var ett. I de första reklamfilmerna skulle bland annat karaktärerna spela ishockey på en damm och det slutade med att jag provspelade mot David. I början var jag bara statist men till slut har det blivit vi två som är kvar.

Nicklas har långt hår uppsatt i en svans, skägg och blå skjorta när vi möts.

Får du klippa och raka dig?

– Vi har ingen skriftlig överenskommelse men kanske en tyst. Jag vet inte hur de skulle reagera om jag klippte av mig håret. Men samtidigt trivs jag i långt hår och reklamfilmandet ger en större förståelse att jag som 36-åring bär den skrud jag gör. Det ger mig ett fönster att se ut som jag vill.

Reklamfilmandet är dock bara en bisyssla som spelas in under en vecka per år. Numera är hans huvudsakliga sysselsättning att vara kanslist, projektledare och kommunikatör på Skellefteå Fotbollsförening – även kallat FF.

– Men från och med nyligen har vi gjort om vår grafiska profil och jobbat fram vad vår identitet ska vara. Vi vill inte längre främst kallas FF, utan Skellefteå Fotbollsförening, där fokus är på Skellefteå. Klubben har tidigare varit Skellefteå AIK och föreningen har historia sedan 1921. Varför ska vi inte vara stolta över det?

Just det med identitet och värdegrund är någonting som Nicklas brinner för.

– Många älskar fotboll i Skellefteå och ser matcher på TV varje dag men är inte lika intresserade av stadens hårdast satsande klubb. Med tiden kommer vi, om vi fortsätter att avancera, bli fotbollens flaggskepp i stan men vi vill påskynda den processen. Jag vet att fotbollen inte är som hockeyn, men vi måste sikta på att bli en liknande kraft i samhället.
Hur Nicklas hamnade i den här slitna fåtöljen på Norrvalla är inte en helt enkelt sak att beskriva kortfattat.

– Jag har som du säger en blandad bakgrund. Jag började som byggare men jag valde att plugga till projektledare istället. När jag sedan träffade min sambo, som jobbar som art director, smittade hennes intresse av sig och jag fortsatte att studera interaktiva medier och grafisk formgivning.

– Det spåret ledde i sin tur till filmutbildning och eget företag. Det gick däremot bara halvbra och jag tog jobb som anställd på Utternbåtar i tre år, vidare till Autotech, och sedan dök det här jobbet upp.

Vad gör dig till rätt man för det här jobbet?
– Min breda bakgrund sammantaget med mitt idrottsliga intresse, kombinerat med kunskap om media och kommunikation tror jag är det som gör att jag passar på den här positionen.

Nicklas har även suttit med i föreningens marknadsgrupp i snart tre år.

– Jag har länge varit engagerad och jag tilltalas av att det finns en enorm utvecklingspotential för fotbollen här uppe. Jag har även ett stort intresse av mjuka värden, att stärka fotbollen i regionen och på så vis förbättra förutsättningarna för oss. Att vi bidrar med att höja utbildningsnivån i våra samarbetsklubbar, att våra spelare lär sig kostlära, blir tränade och i framtiden kommer ha färre sjukdagar på jobbet.

– Det är små droppar för ett bättre samhälle, men vi ska i alla fall bidra för att fylla glaset.

Nicklas om…

… musiken: ”Jag har sen tonåren varit musiker där sång, bas och gitarr är min grej. Aktuellt just nu är Skumdums 20-årsjubileum, och så har vi startat på nytt med ett gammalt band, The Grizzly Club.”

… 14 säsonger i Bolidens hockeylag: ”Jag trivdes bra i rollen som jag fick i Boliden. Jag försökte förankra att det ska vara kul att spela, men när man väl är där så ska det vara seriösa träningar. Det var kul att se unga spelare komma in och visa vad de går för och hjälpa dem.”

… sin livsfilosofi: ”Grunden för mig är att det ska vara gött att leva. Att ha roligt och må bra är det som är viktigt. Pengar är en bifråga.”

Niklas Boman

Fakta / Niklas Boman

Familj: Sambo med Elin Olsson, två barn Bo (5 år)  och Britte (2 år)
Ålder: 36 år
Bor: Sunnanå
Från: Anderstorp
Intressen: Musik, idrott, lite spänning, intressanta möten och ett gott skratt.
Arbete: Skellefteå Fotbollsförening som projektledare, administratör, samt kommunikatör.

Varje helg återpublicerar vi intressanta intervjuer och reportage som tidigare varit i Megafonentidningen. Den här artikeln publicerades första gången i Megafonentidningen november 2013.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons