FärgIn levererar industrifärg och rostskydd till framför allt produktmålande industri – köks-, fönster- och dörrtillverkare, snickerier och andra större aktörer i Sverige. Samtidigt säljer de även lackfärg och tillbehör till privatpersoner som till exempel vill laga ett stenskott eller lacka bilen på egen hand.
Större ytor
Den nya lokalen är på närmare 400 kvadratmeter, ungefär en tredjedel större än den tidigare, vilket bland annat innebär att FärgIn kan skapa tydliga avskilda arbetsytor.
– Tidigare stod vi och bröt färg mitt i lagret. Det blev trångt och rörigt. Nu får vi separata brytrum och en struktur som gör jobbet både enklare och säkrare, säger medarbetaren Casper Hedlund.
Företaget hanterar stora mängder kulörer och bryter även färg i IBC-kärl på 1 000 liter. I den gamla lokalen kunde en sådan process stoppa hela flödet – nu kan det ske i avskilda utrymmen utan att störa orderplock eller kundbesök.
Mer service till privatkunder
Flytten innebär också en tydligare och mer välkomnande kundmottagning.
– Många privatkunder har tvekat att gå in på lagret eftersom vi saknat en kundmottagning. Nu får de en egen ingång och kunddisk där vi kan hjälpa dem på ett bättre sätt, säger Jonas.
Vi har lagt otroligt mycket tid här, kvällar och helger. Men det är värt det. Det här blir ett stort lyft för både oss och kunderna.
Just snabb service är något både Casper och Jonas återkommer till.
– Vårt lager är kundstyrt och alltid välfyllt för omedelbar leverans. Det är så vi sticker ut, säger Casper.
Flytten kombineras med investeringar i ett nytt betssystem – en satsning som ska göra det snabbare och enklare att ta fram nya bets- och lasyrkulörer åt företagets träkunder.
– Det är en viktig service. Vissa kulörer kan bli storsäljare i flera år, och då gäller det att vi kan jobba effektivt, säger Jonas.
Familjeföretag med driv
Trots att FärgIn ingår i en större koncern drivs enheten i Skellefteå lite som ett familjeföretag. Jonas och Casper är far och son, men här arbetar även dottern Frida Hedlund. Det är bara Elliot Grenholm som saknar släktskap. Engagemanget märksoavsett. De har själva renoverat stora delar av lokalen, målat golv och väggar, slipat och byggt kontor.
– Vi har lagt otroligt mycket tid här, kvällar och helger. Men det är värt det. Det här blir ett stort lyft för både oss och kunderna, säger Casper.
Nu kan vi jobba som vi vill, utvecklas vidare och ge kunderna en ännu bättre upplevelse.
När dörrarna på Verkstadsvägen öppnas är målet tydligt: att fortsätta växa, men med samma lokala serviceanda som byggt verksamheten från start.
– Det här är ett steg vi behövt länge. Nu kan vi jobba som vi vill, utvecklas vidare och ge kunderna en ännu bättre upplevelse, säger Jonas Rönnlund.



