Än så länge är det bara ett fåtal av Skellefteå Taxis bilar som är eldrivna, men det ska förändras. När det är dags att byta ut dagens fordon kommer det i första hand att vara el som gäller.
– Vi har insett att vi vill, bör och ska övergå till eldrivna fordon i snabb takt. Både för miljöns skull, och för att det är ekonomiskt i längden. Vi har en ambition att bli helt fossilfria i framtiden, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå Taxi.
Vi har insett att vi vill, bör och ska övergå till eldrivna fordon i snabb takt.
För att vara redo för omställningen görs nu stora investeringar. I taxibolagets garage ska 14 laddstationer installeras, och utanför anläggningen på Morö Backe ska två offentliga snabbladdare, som kan ladda fyra bilar samtidigt, vara i drift i juni.
– Laddinfrastrukturen byggs ständigt ut runt om i länet, men vi behöver även ha egna laddstationer där vi kan ladda när det passar oss, säger Andreas som även hintar om att det kan bli tal om ännu fler snabbladdare i framtiden.
– Det här är etapp 1. Sedan får vi se när det blir behov av etapp 2, 3 och kanske 4, säger han.
En av dem som idag kör en el-taxibil är Per Jonas Olsson, eller PJ som han kallas av de flesta. Han bytte till sin Volkswagen ID.4 i augusti.
– Det var dags att byta bil och då ville jag testa en eldriven, främst för miljöns skull. När jag hade provkört den här visste jag direkt att det var precis så här jag ville ha det. Komforten är helt mjuk, tyst och utan vibrationer, säger han.
Full tank varje morgon
Att dessutom slippa de stigande dieselpriserna och fördelen med längre serviceintervall gjorde honom än mer övertygad.
– Jag har inte ångrat mig en enda gång. Det är supersmidigt att ha fulltankat varje morgon.
Är du aldrig stressad över att elen ska ta slut?
– Det gäller så klart att planera lite och hålla koll på räckvidden, men i optimala förhållanden så tar den sig 50 mil på el, och i de allra sämsta förhållanden – med snö, kyla och dåligt väglag – drygt 20 mil. Om jag då laddar på lunchen så räcker det gott och väl, säger PJ.
PJ har jobbat heltid som taxichaufför i 15 år, vilket han fortfarande trivs bra med.
– Att vara ute och köra bil, träffa folk och se alla möjliga olika platser. Det känns nästan inte som att man jobbar. Det är väldigt behagligt, säger han.
Det känns nästan inte som att man jobbar.
Innan dess var han lärare.
– Den absolut största skillnaden jämfört med läraryrket är att jag är klar för dagen i samma sekund som jag vrider av nyckeln i bilen. Det är skönt.
Heltidsanställda
I takt med att Skellefteå växer ökar även behovet av taxichaufförer, och Skellefteå Taxi söker just nu fler som vill arbeta heltid hos dem. För heltidschaufförer är minst 60 procent av arbetstiden förlagd till dagtid, men ofta mer än så.
– Många tänker på taxiyrket som ett deltidsarbete, men de flesta jobbar heltid hos oss, säger Sofie Strömberg, hr-ansvarig, som menar att alla över 21 år som har B-körkort, kan tänka sig att jobba oregelbundna arbetstider och är bra på att bemöta människor kan vara aktuella för anställning.
Du behöver inte ha taxiförarlegitimation för att söka jobb.
– Nej, majoriteten av de som söker har inte det. Sen hjälper vi till att hitta rätt väg för att fixa den relativt korta utbildningen, säger Sofie.