Toyota var redan 1998 först ut med att lansera hybrid-modellen Prius som förutom en vanlig förbränningsmotor även har en elmotor och ett batteri som driver bilen. Batteriet laddas av rullkraft och vid inbromsning, och nyttjas sedan för att förbrukningen av fossila bränslen ska bli lägre.
Idag, över 20 år senare, är det fortfarande samma teknik som används i grunden – men genom förfiningar har systemet gjorts betydligt effektivare.
Toyota är inne på fjärde generationens hybrider.
– Toyota är inne på fjärde generationens hybrider och nu körs bilarna till 50 procent på el, trots att de aldrig laddas med sladd, berättar Peter Melender, försäljningschef på Burlin motor i Skellefteå.
Låg förbrukning
Hybridbilarna får därför en låg förbrukning av drivmedel.
– Exempelvis drar en fyrhjulsdriven RAV4 med 222 hk bara 0,5 liter per mil, och en mindre modell som Yaris så lite som 0,38 enligt wltp, säger Peter.
Genom elektrifieringen blir de dessutom roligare att köra, intygar Joakim Ranfjäll, säljare på Burlin motor.
– Ja, de blir riktigt pigga. Körglädjen har utvecklats positivt, säger han.
Andra fördelar som lyfts fram, förutom lägre utsläpp, är lägre skatt, att de alltid levereras med automatlåda och att andrahandsvärdet är högre.
Kan inte osäkerhet kring batteriets livslängd sänka andrahandsvärdet?
– Toyota har alltid 10 års garanti på batteriet, men det är byggt för att hålla mycket längre än så. På de bilar som är två år gamla har vi dessutom en kvalitetsgaranti tills de är 10 år eller gått 20 000 mil, ungefär som en nybilsgaranti. Den täcker till exempel drivlina, växellåda, batteri och elektronik, säger Joakim.
Toyotas har ett rykte om sig att bygga bilar som håller, och det ryktet är de rädda om.
Den garantin ger Toyota för att de är säkra på att de bygger kvalitativa bilar. Hittills har de levererat över 15 miljoner hybridbilar genom åren.
– Toyotas har ett rykte om sig att bygga bilar som håller, och det ryktet är de rädda om. Det är även en av anledningarna som de inte släppt någon renodlad elbil förrän nästa år, då de är helt säkra på att tekniken är så bra som krävs, säger Peter.
Prisvärda
Att en elektrifierad bil skulle vara dyr är också något som Peter och Joakim motsätter sig.
– Hybrider och laddhybrider har varit dyrare än klassiska förbränningsmotorer, men det har förändrats de senaste åren. Med klimatbonus, lägre skatt och lägre förbrukning blir totalkostnaden för en hybrid faktiskt lägre än en klassisk bensinbil, säger Peter.
I framtiden tror Peter och Joakim att ännu fler bilar kommer att vara elektrifierade – till exempel har Toyota ett uttalat mål om att lansera 15 elbilsmodeller till 2025 – men även att hybrider kommer att ha en naturlig plats.
– Helt elektrifierade fordon kommer att fungera fint i stadsmiljö, men för oss som ibland vill köra längre avstånd i Norrland är hybrider ett bra alternativ som ger ett bekymmersfritt bilägande utan räckviddsångest, säger Peter.