Karl-Henrik Dagman hade haft jobbet som marknadschef i nästan exakt ett halvt år när krisen hos batteritillverkaren Northvolt skapade svallvågor som rullade och delvis fortfarande rullar över Skellefteå, Sverige och världen. Han hade tidigare jobbat med bland annat kommunikation på gruvföretaget LKAB och som chef för kommunikation och varumärke på LTU, Luleå tekniska universitet.
Med 20 års erfarenhet av kommunikations- och marknadsarbete är han såklart van vid snabba svängningar men höstens händelser på Northvolt krävde en sällsynt snabb kursändring. Från att ha arbetat intensivt mot ett flertal målgrupper och haft ett starkt externt fokus på att locka människor och företag till kommunen blev man plötsligt tvungna att delvis tänka om.
– Vi har fått vikta om när det gäller var vi lägger tyngdpunkten. Nu handlar det mer om att få alla Skelleftebor, både gamla och nya, att känna att Skellefteå fortfarande är den bästa platsen att bo på. Att förstärka och bekräfta dem och fortsätta skapa framtidstro. För det har invånarna i Skellefteå alla skäl att känna, säger Karl-Henrik Dagman.
Det han syftar på har med flera olika faktorer att göra. Skellefteå har fortfarande alla de komponenter som behövs i den gröna omställningen: grön el, skogmineraler och framförallt drivna och kompetenta människor. Skellefteås framtid står och faller inte heller med Northvolt. Arbetet med att öka invånarantalet och göra kommunen mer attraktiv påbörjades långt innan batteritillverkaren valde Skellefteå.
Kompetens har Skellefteå fortfarande behov av även om vi just nu justerat vårt arbete mot en mer lokal och regional målgrupp.
– Vi är fortfarande i en guldsits när det gäller grön omställning. Och det är ett budskap vi ska fortsätta trumma ut. Skellefteås egen utvecklingsresa började dessutom för mer än tio år sedan och har hela tiden omfattat så mycket mer än Northvolt. Vi har många fördelar och kan sitta lugnt i båten, den kommer inte att kantra. Det är också viktigt att komma ihåg att nya banbrytande industriprojekt sällan har en spikrak väg mot framgång. Motgångar kommer alltid på vägen, säger han.
Men visst har krisen på Northvolt skapat många och stora utmaningar. Att människor som såg en framtid i Skellefteå har blivit tvungna att flytta drabbar både individerna och kommunen i form av förlorade skatteintäkter. Samtidigt kan det på kort sikt finnas en fördel då en lägre befolkningstillväxt gör det lättare att hitta bostad.
– Att det blir lite lättare att hitta bostad kan givetvis underlätta i arbetet med kompetensförsörjningen. För kompetens har Skellefteå fortfarande behov av även om vi just nu justerat vårt arbete mot en mer lokal och regional målgrupp, säger Karl Henrik Dagman.
För att få reda på vad Skellefteborna tycker, tänker och känner kring platsen Skellefteå i spåren av batterikrisen kommer Skellefteå kommun under våren att genomföra en marknadsundersökning bland invånarna.
– Vi har hela tiden örat mot rälsen. Att veta vad våra invånare tycker och tänker är jätteviktigt för oss. Givetvis undersöker vi också hur vi ska arbeta nationellt och internationellt framöver. Men just nu är det viktigaste för oss att helt enkelt fortsätta skapa framtidstro här på plats i Skellefteå, säger Karl-Henrik Dagman.