Annons
Bild från tidigare uppsättning av Van Gogh Alive. Foto: Pressbild

Stora utställningen: Lika många från Umeå som Skellefteå har sett den • “Hoppas fler ska ta chansen”

NYHETER Under sommaren har den digitala konstupplevelsen Van Gogh Alive pågått på Eddahallen i Skellefteå. Under de två veckor som återstår av utställningen hoppas Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, att ännu fler Skellefteåbor ska passa på att ta del av den.

Annons

– Intresset har varit stort och lockat många tillresande besökare. Antalet besökare från Umeå har varit lika stort som antalet intresserade i Skellefteå. Under utställningens två sista veckor hoppas vi därför att ännu fler Skellefteåbor ska ta chansen att se Van Gogh Alive, säger Maria Broman, vd på Visit Skellefteå.

Den nederländske konstnären Vincent Van Gogh (1853-1890) tillhör de mest berömda och inflytelserika personerna i den västerländska konstens historia. Men berömmelsen kom först ett par decennier efter att han begick självmord vid 37 års ålder efter år av fattigdom och psykisk ohälsa. Under knappt tio år skapade han runt 2 100 konstverk, inklusive 860 oljemålningar. Verk som idag betingar miljontals kronor på konstmarknaden.

Annons

Genom utställningen Van Gogh Alive presenteras Van Goghs konstnärskap på ett nytt sätt med levande grafik och musik . Över 8,5 miljoner människor har sett den från Beijing och Mexico City till Sidney och Madrid, för att nämna några av de många världsstäder som utställningen besökt.

– Van Gogh Alive är en helhetsupplevelse för hela familjen och hittills har vi märkt ett stort intresse från besökare från hela norra Sverige och även Finland och Norge, säger Maria Broman.

Annons

Nordic Exhibitions är företaget bakom Van Gogh Alive. De är även skaparna av utställningen Titanic som under sin tid i Skellefteå drog 53 000 besökare. När det gäller Van Gogh Alive tror Stefan Papangelis, vd för Nordic Exhibitions, att man kommer att landa på mellan 18 000 och 20 000 besökare.

– Van Gogh Alive och Titanic är två olika produkter med två olika målgrupper och går inte riktigt att jämföra. Men vi är nöjda med resultatet i Skellefteå och hoppas på ännu fler besökare innan 27 augusti.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons