De senaste två åren har det inte arrangerats någon Handelsfest på grund av pandemin, men i år är den uppskattade tillställningen där personer och företag inom handeln uppmärksammas under festliga förhållande tillbaka.
De fyra kategorier som butiker och personal kan vinna är “Årets bemötande”, “Årets Butik”, “Årets Bubblare” och “Årets butikschef”, varav den sistnämnda är ny för i år.
– Att ha ett gott bemötande, bra service och allmänt fint värdskap är viktigt för den enskilda verksamheten, men även för Skellefteå som helhet. Därför vill vi uppmärksamma detta lite extra, säger Maria Rautio på Visit Skellefteå.
Att utse vinnarna börjar med att allmänheten får nominera personer och företag som de tycker borde vinna. De som nomineras ska verka inom Skellefteås handel och kan vara allt från butiker och dagligvaruhandel till caféer, restauranger och salonger.
Om de är placerade i eller utanför centrum spelar ingen roll.
– Till Årets bemötande ska du nominera någon som du helt enkelt tycker har det bästa bemötandet i Skellefteå. Det kan vara en person eller ett helt företag, säger Maria.
Extra stjärna i kanten
Årets butik är en butik som du tycker förtjänar en extra stjärna i kanten, som gjort något utöver det vanliga det senaste året.
– De kanske har lanserat ett nytt koncept eller gjort något annat som sticker ut, säger Maria.
Årets bubblare är ett företag som är nytt i branschen – men redan gjort avtryck.
– Det ska ha startat tidigast 1/11 2020 för att räknas som bubblare. Det finns många goda exempel i Skellefteå, säger Maria Rautio.
Årets butikschef är som nämnt ny för i år, och syftar till att lyfta fram någon som skapar en trivsam miljö för både anställda och kunder i butiken.
– Att ha goda ledare ska inte underskattas, så om du har eller känner till en bra chef så tycker jag att du ska nominera denna hit, säger Maria.
Efter den första nomineringsrundan kommer en jury att utse tre finalister i varje kategori, som allmänheten sedan kommer att få rösta på via Megafonens hemsida (se faktaruta).
– Hela grejen finns för att vi ska tänka till lite extra på vilka som ger riktigt bra service, och sedan få hylla dem. Att sprida positivitet är alltid bra och ger ringar på vattnet, säger Maria.
Vinnarna kommer att presenteras på Handelsfesten den 19 november.
– Det är en branschfest där alla inom handeln är välkomna. En kväll där tanken är att man ska kunna gå med hela sin personal och ha trevligt tillsammans med andra, säger Maria.