Under pandemin har fler utsatts för våld i nära relationer. För att öka kännedomen om det stöd som erbjuds har Brottsofferjouren tilldelats ytterligare medel av regeringen, som nu används i en kampanj.
Här kommer Skelleftegrundade Grit in i bilden. Mediebyrån har skräddarsytt en strategi för att Brottsofferjouren ska nå så många som möjligt, med förhoppningen om att fler brottsutsatta, anhöriga och vittnen ska få stöd.
– Uppdraget ligger oss varmt om hjärtat. Vi får vara med och göra skillnad genom att sprida livsviktig kännedom i hela Sverige om Brottsofferjourens existens och den hjälp de ger brottsutsatta varje dag, säger Moa Lidman, projektledare på Grit, i ett pressmeddelande.
Genom en omfattande målgrupps- och medieanalys hjälper de Brottsofferjouren att synas i relevanta kanaler. Det sträcker sig från digitala kanaler till utomhusreklam.
– Vår utmaning är att många inte känner till att vi finns och vilket stöd vi erbjuder. Med Grits hjälp ska vi bli mer kända hos allmänheten och se till att fler utsatta får det stöd de behöver och har rätt till, säger Liv Wallinder, kommunikatör på Brottsofferjouren.
För snabbväxande Grit är uppdraget ett kvitto på att de konkurrerar om de stora, nationella kampanjerna. Den senaste tiden har mediebyrån även ingått avtal med energidrycksföretaget Celsius, butikskedjan Normal och Skellefteå kommun, med flera.
Den nya Brottsofferjouren-kampanjen går av stapeln i februari och går i perioder fram till september.