Kostnader ska kunna hållas nere genom att fler resor samordnas. Den nya lösningen ska inte medföra någon förändring för patienter vid beställning av sjukresor. Det är samma nummer för att boka resor som gäller och ansökningar om resebidrag skickas in på samma sätt som förut, men det blir ett nytt nummer för frågor om resebidrag.
– För sjukresor är det samma personal som svarar i telefon när resor ska beställas och det är samma taxibolag som kör. Så invånarna kommer inte märka någon större skillnad, säger Ida C Lestander, verksamhetschef vid regionens Servicecenter.
– När pandemin är över kommer vi att kunna samordna fler resor vilket är bättre både ur ett miljö- och ekonomiskt perspektiv. Vi bidrar mer till samhällsnyttan när vi samordnar våra funktioner, fortsätter verksamhetschefen i pressmeddelandet.
Flyttar till länstrafiken
Länstrafiken tar över uppdraget att boka sjukresor från Reseservice. Enligt Region Västerbotten har merparten av medarbetarna valt att följa med till länstrafiken.
– Det känns jättebra och är viktigt för att säkra kvalitén direkt efter årsskiftet, säger Elin Valfridsson, teamchef på länstrafikens kundservice, i pressmeddelandet.
För Region Västerbottens personal betyder den nya, gemensamma lösningen att det blir ett nytt internt nummer för beställning av sjukresor till patienter.
Inga förändrade avgifter
Den 1 januari började även patientavgifterna för 2021 att gälla. Enligt regionen innebär de inga förändringar från förra året, varken gällande sjukresor eller annat.