Annons
  • I inglasningen vid huset i Gärdsmark planerar Åsa att ta emot sina kunder.
  • I inglasningen vid huset i Gärdsmark planerar Åsa att ta emot sina kunder.
  • I inglasningen vid huset i Gärdsmark planerar Åsa att ta emot sina kunder.

Åsa vill hjälpa dig att stressa mindre: ”Jag har känt att jag vill ge mer”

HÄLSA Efter 23 år som yrkesverksam arbetsterapeut har Åsa Hägglund Larsson tagit steget till att starta eget.

Annons

De gröna sofforna har alldeles nyligen kommit på plats i inglasningen vid sjön i Gärdsmark när Megafonen kommer på besök. Här vill Åsa Hägglund Larsson, som nyligen startat eget företag, bjuda in till samtal med människor som på olika sätt behöver hantera till exempel stress eller ensamhet.

– Att vistas här tror jag kan ge ett lugn som inte är lika lätt att finna mitt i stan, berättar hon när vi sätter oss med varsin kopp kaffe.

Kan ge ett lugn som inte är lika lätt att finna mitt i stan.

Åsa har arbetat som arbetsterapeut i över 20 år, hoppat in som vårdlärare och även engagerat sig i organisationer som “En hjälpande hand”.

– Jag har träffat så många människor under mitt yrkesliv, både äldre och yngre, som brottas med stress och ensamhet. Jag har känt att jag vill ge mer, säger hon.

Annons

Det är med den bakgrunden som hon nu dragit igång sin egen verksamhet.

– Ensamhet och stress kan vara skadligt, men om vi stöttar de som är i behov av hjälp kan många slippa en stor del av lidandet, menar Åsa.

Individuellt

När det gäller ensamhet finns flera typer. Vissa kan känna sig ensamma för att de saknar vänner eller en kärlekspartner, andra kan ha många vänner men ändå känna sig ensam.

– Det är olika från individ till individ, säger Åsa.

Att bryta ensamhet är inte enkelt, men med hjälp kan det bli lättare.

Att bara “rycka upp sig” fungerar sällan.

– Det kan handla om att få stöttning i att ta sig ut, eller att jobba med sin självkänsla och självbild. Att bara “rycka upp sig” fungerar sällan, även om omgivningen ibland kan tyckas tro det, säger Åsa.

Annons

Inför företagsstarten har Åsa gått en utbildning inom KBT, kognitiv beteendeterapi. Det är en form av terapi som går ut på att ändra tankemönster och på så vis hantera till exempel stress eller sömnbesvär.

– När du gått en och samma stig under många år kan det vara svårt att förändra dina tankar, men genom att göra små förändringar ändras sakta ditt beteende när du utmanas i ditt tankesätt, säger Åsa.

Jobba förebyggande

Förutom ensamhet vill Åsa arbeta förebyggande för att förhindra skadlig stress och utbrändhet. Hon har själv erfarenhet av detta då hon blev utmattad i samband med att hennes dotter drabbades av leukemi 2010.

Jag såg tecken på att allt var på väg utför.

– Jag såg tecken på att allt var på väg utför. Jag larmade min chef, men jag borde ha stoppat mig själv tidigare. Jag vill att andra, både individer och arbetsgivare, verkligen ska förstå att det gäller att sätta stopp i tid, och att man kan behöva hjälp för att ta sig ur den onda spiralen, säger Åsa.

Annons

Att hon startar sitt företag under en pågående pandemi ser Åsa som en utmaning, men även som ett bra tillfälle för just den här typen av verksamhet.

– Det är så klart svårt att åka runt på företag och sälja in mina tjänster just nu, men samtidigt har pandemin gjort det än mer tydligt att den här typen av tjänster behövs, säger Åsa.

Tips till dig som känner dig ensam

  • Ta ett litet steg i taget. Börja med att ha ögonkontakt och småprata med de som finns runt om dig; i huset, affären eller på promenaden.
  • Försök hitta människor med liknande intressen som dig. Antingen via en förening, kör eller liknande – eller på internet där det kan vara ännu lättare att ta kontakt.
  • Utgå från att andra människor vill dig väl!
  • Om du har svårt att klara av ovanstående själv – sök stöd av någon som kan hjälpa dig via vården. Att vara ensam är ingenting konstigt eller ovanligt, och hjälp finns att få!

Tips till dig som är stressad inför julen

  • Sänk kraven. Se julafton som en vanlig dag. Tänk “vad är det värsta som skulle kunna hända om jag inte gör det här?”. Händer det inget allvarligt så går det att stryka.
  • Dela upp sysslorna. Olika personer ges olika uppgifter gällande mat och aktiviteter.
  • Dela upp firandet på fler dagar. Allt behöver inte hända på julafton. Se till att det även finns tid för återhämtning, och att du får en chans att känna den så kallade julfriden.
  • Förändra din situation till det bättre. I år kan du till och med skylla på covid-19, och göra förändringar som minskar stressen. Prioritera vad som är viktigast – och inför nya, mindre stressande, traditioner.

Artikeln är en del av Megafonen nr 12 – 2020. Läs hela tidningen här »

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons