Statistik från Skatteverket, som arbetsgivarorganisationen Almega Hemserviceföretagen sammanställt, visar att 1,2 miljoner svenskar gjorde rut-avdrag för hushållsnära tjänster under 2021, varav hemstäd var den vanligaste tjänsten. I Skellefteå var det 5 607 personer som nyttjade avdraget, till ett värde av 20,6 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning på åtta procent jämfört med året innan.
– När jag började här 2011 minns jag att det var flera kunder som inte ville att vi skulle använda företagsbilarna när vi städade hemma hos dem. Det upplever jag aldrig nu. Det har blivit mycket mer socialt accepterat med hemstäd, säger Laila Olofsson som är vd på Wikk AB sedan 2018.
Vuxit snabbt
Wikk är ett lokalt servicebolag som grundades i Bastuträsk 2011, och sedan dess etablerat sig i bland annat Norsjö, Boliden och Skellefteå.
– När jag började 2011 var vi 6 anställda. Idag är vi 25, säger Laila och ler.
Företaget utför all typ av städning och lokalvård – från kontor, trappuppgångar och industrier till fönsterputs, flyttstädningar och återkommande hemstädningar.
– Vi har stora och små kunder, och tycker att alla är precis lika viktiga.
Att mängden hemstäd har ökat är ingenting som förvånar personalen på Wikk, som menar att det finns en förlegad bild över vem som köper den typen av tjänster.
– Vi har en jättestor spridning på våra kunder. Det är allt från barnfamiljer och äldre till ensamstående föräldrar som jobbar mycket. Det finns många som vill lägga tid på annat än att städa, och då är det klokt att låta oss göra det istället, säger Maria Forsman.
Men kostar det inte mycket pengar?
– Nej, det kostar 225 kronor i timmen efter rut-avdrag. För 1 000 kr i månaden får du två timmars städ varannan vecka. Det är guld värt för många, säger Laila.
Låg personalomsättning
I deras baspaket ingår grundstädning som dammsugning, dammtorkning och moppning – men det går precis lika bra att välja tjänster som att tvätta, renbädda eller rengöra spisen.
– Vi träffas alltid och går igenom exakt vad kunden vill ha, och så utvärderar vi eftersom. Wikk försöker alltid planera så att det är samma personer som åker hem till ett visst hus regelbundet. Det underlättar arbetet, är de alla överens om.
Något Laila också är stolt över är den låga personalomsättning, och relativt höga medelålder, företaget har. Att deras anställda väljer att vara kvar ser hon som ett gott tecken som i slutändan gagnar kunderna.
– Vi har kollektivavtal, bra villkor, företagsbilar och bra produkter som ska vara skonsamma och ergonomiska för våra anställda, säger hon.
Framåt hoppas hon att Wikk ska kunna växa ytterligare, och på sikt tror hon att ytterligare ett tiotal personer kommer att behöva anställas i Skellefteå.
– Det finns enormt stor potential här med fler företag och inflyttade, men även konkurrensen blir större, säger Laila som menar att hög kvalité och nöjda kunder är nyckeln till framgång.
– Vi kanske inte alltid är billigast, men vi vill alltid vara bäst, säger hon.