Annons
Annons
Foto: Pixabay

Konsument Skellefteå: Problem med hantverkartjänster vanligt och dyrt

NYHETER Konsumentvägledarna vid Skellefteå kommun ser att många upplever problem med hantverkstjänster. Förra året var det den tredje vanligaste anledningen till att folk hörde av sig, strax efter inställda flygresor och problem vid köp av begagnade bilar.

Annons MOBILE TOP

I takt med sommarens antågande börjar fler planera olika projekt. Om det så handlar om nybyggen eller renoveringar tar många hjälp av proffs. Det kan kosta en del och beställare bör rimligen kunna ha motsvarande höga förväntningar på slutresultatet.

Många gånger går allting också bra, enligt Konsument Skellefteå, som samtidigt ser att det ganska ofta är någonting som krånglar. Hantverkarna kanske inte dyker inte upp när de ska, priset kanske blir dyrare än vad beställaren trodde och så vidare.

Enligt en undersökning av Konsumentverket kostar problem med hantverkartjänster konsumenterna cirka 10 miljarder kronor varje år. Undersökningen gjordes 2017 och enligt Konsument Skellefteå har problemen inte blivit färre sedan dess. Tvärtom.

Annons

Fler kvinnor än män ska också tycka att det är svårt att klaga på hantverkaren.

– Det är vanligt att konsumenter hör av sig till oss på konsumentvägledningen. De är missnöjda med resultatet av ett byggprojekt, eller att det blir försenat. Vårt råd är att man alltid gör noggranna efterforskningar om företaget först. Det är väl investerad tid, berättar Göran Vårås, konsumentvägledare i Skellefteå, i ett pressmeddelande.

De uppmanar även beställare att skriva avtal med företaget om vad som ska göras. Då tvingas båda parterna vara tydliga och risken för missförstånd minskar rejält.

Konsumentverket har kostnadsfria avtalsmallar, broschyrer och information här.

Annons
Annons
Annons
Annons