Under de senaste åren har antalet elektrifierade bilar ökat kraftigt i Sverige. Bara under 2023 var 60 procent av alla nya bilar som såldes laddbara, enligt Mobility Sweden. Samtidigt är det många som drar sig från att köpa en elbil av flera anledningar.
– Det kan handla om osäkerhet kring räckvidd på vintern, att de är dyra i inköp eller funderingar kring hur batterierna verkligen håller, berättar Madelene Spegel, platschef på Niemi Bil i Skellefteå.
Madelene har jobbat på Niemi Bil i flera år, och har nyligen klivit in som platschef vid bilhallen i Skellefteå. Hon har sett hundratals elbilar komma och gå genom portarna. Att många är nyfikna på elbilar är det inget snack om.
– Efterfrågan på begagnade elbilar har varit större än utbudet, men vi får hela tiden in fler och fler elbilar och laddhybrider i takt med att många företagens leasingavtal löper ut efter ett, två och tre år, säger hon.
Vi får hela tiden in fler och fler elbilar och laddhybrider i takt med att många företagens leasingavtal löper ut.
I dagsläget är cirka 20 procent av Niemi Bils 100-tals lagerbilar elektrifierade, och Madelene tror att andelen kommer att öka under 2024.
– Vi får in nya bilar hela tiden, både via de som säljer direkt till oss och via inköp som våra uppköpare fixar, säger hon.
För- och nackdelar
Men vilka är egentligen för- och nackdelarna med begagnade elektrifierade bilar? På plus-sidan finns naturligtvis samma fördelar som med helt nya elbilar. Till exempel tyst körning, att bilen alltid är “fulltankad” om du laddar hemma, att de är pigga och roliga att köra samt kanske det viktigaste av allt: att de är billiga i drift.
– Man brukar räkna på att det kostar cirka 2-3 kronor per mil att köra på el, säger Madelene.
En elbil är dessutom en riktigt bra vinterbil. Räckvidden kan visserligen minska, men bortsett från det så är elbilen startsäker och ger snabbt en varm kupé.
Biltestaren Robert Granström i Arjeplog, som är ordförande för biltestföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association (SPGA), berättade nyligen i Dagens Industri om elbilar kontra traditionella förbränningsmotorer:
– Elbilen är överlägsen. Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid, sa Robert Granström till tidningen efter extremkylan som drog in över norra Sverige i början av året.
Andrahandsvärdet
På minus-kontot för begagnade elbilar finns farhågor om försämrade batterier och lägre andrahandsvärde. Batterierna ser dock ut att hålla riktigt bra, speciellt om de laddas hemma, enligt en undersökning som Alltomelbil.se skrivit om. Där framkommer att 90% av kapaciteten finns kvar efter 20 000 körda mil.
– Jag skulle hävda att ett batteri i regel håller bättre än en vanlig motor, säger Madelene.
Gällande andrahandsvärdet så har det första “tappet” redan skett när du köper en bil som är begagnad.
– Och med tanke på fördelarna med el så kommer det bara att bli än mer populärt. En elektrifierad bil är mer framtidssäker än en med förbränningsmotor, säger Madelene, som dock poängterar att det viktigaste av allt när du väljer bil är att utgå från just dina behov.
– Beroende på var du bor, var du kör och vad du använder bilen till så finns det många olika alternativ, både elektrifierade och “vanliga” bilar. Vårt mål är att ha något för alla, säger hon.