Dammet yr i den kyliga vårvinden när vi ses vid Swerocks anläggning längst upp på Hammarängens industriområde söder om Skellefteå. Adressen till fabriken är passande nog Betongvägen – vilket skvallrar om att det producerats betong här under många år.
– Betongfabriken byggdes 1989, men sedan dess har den renoverats flera gånger. Nu senast förra året för att anpassa verksamheten för vår ECO-betong, berättar Fredrik Hedlund, arbetschef för Swerock Betong, när han visar runt på området.
I ECO-betongen använder Swerock alternativa bindemedel som minskar co2-utsläppen kraftigt, samtidigt som det förbättrar prestandan.
– Vi jobbar hårt för att få ner klimatavtrycket hela tiden. Både genom att experimentera fram nya bindmedel att blanda betongen med, men även genom att minska transporterna så mycket som möjligt och att återvinna det som går, säger Fredrik.
En trygghet
I Skelleftehamn finns sedan tidigare en återvinningsanläggning som tar emot till exempel asfalt, betong och schaktmassor – som de förädlar och säljer vidare.
Sedan förra året finns även en depå i Swerocks systerbolags Swecems regi. Där förvaras de alternativa bindemedel som används för att göra ECO-betongen i Skellefteå, men även andra delar av norra Sverige.
– Det är en trygghet för oss att ha den depån så nära. Då vet vi att vi har det material vi behöver för att leverera ECO-betong till Skellefteås byggen, säger Fredrik som berättar att de levererar betong till allt från Northvolt och bygget av Karlgårdsbron till privata villagrunder och gjutna uteplatser.
– Det är verkligen allt från litet till stort, säger han.
Transport och maskin
Ett annat av Swerocks verksamhetsben är transport och maskin. Något eget lokalkontor för den avdelningen fanns inte i Skellefteå tidigare, men för två år sedan – när byggandet verkligen tog fart här – fick transportledaren Markus Lundin i uppdrag att etablera sig på orten.
– Det blir helt enkelt mer lokalt och personligt när vi finns på plats. Då kan vi enkelt åka ut och titta på olika projekt och ha en bättre dialog med våra kunder, säger han.
Verksamheten är en förmedlingsverksamhet där Swerock förmedlar uppdrag till de entreprenörer och maskinförare som är anslutna. Det rör sig om allt från plogbilsekipage till grävmaskiner och lastbilar.
– Vi har ett 50-tal personer och maskiner i vårt nätverk, men skulle gärna ha ännu fler. Alla maskinägare som är intresserade får gärna kontakta mig så fixar jag jobb åt er, säger Markus och ler.
Ljus framtid
Nyligen flyttade Markus upp sitt kontor till betongfabriken på Hammarängen.
– Då kan vi bättre dra nytta av varandra, och det blir även enklare för lastbilschaufförerna att titta förbi, säger Markus.
Infarten till anläggningen sker via Betongvägen, men Fredrik och Markus undersöker om det kan gå att få till en infart även från gamla Burträskvägen för de som ska besöka kontoret.
– Det har varit nej på den frågan förut eftersom att gamla Burträskvägen inte längre används, men nu när ett nytt industriområde ska byggas här ovanför kanske det kan bli aktuellt, säger Fredrik.
De båda ser en ljus framtid för Swerock i Skellefteå.
– Vi är en av Sveriges största leverantörer av material och tjänster till bygg- och anläggningsbranschen. Vi ska fortsätta hålla den fanan högt – och verkligen vara på tårna här i Skellefteå där framtiden byggs, säger Markus.