Annons
Annons
Ägarna Johannes Holmlund och Ludwig Eriksson, tillsammans med filmaren Caroline Alfredsson. Foto: Privat

Skellefteföretag gör rikstäckande satsning – deras största någonsin: ”Det banas väg för en ny bransch”

NÄRINGSLIV Producenterna i Norrland, med säte i Skellefteå, har inlett sin största satsning någonsin. Tillsammans med artistbyrån Jubel har ett nationellt nätverk av digitala eventstudios lanserats.

Annons MOBILE TOP

Med sitt Producenterna i Norrland AB har ägarna Ludwig Eriksson och Johannes Holmlund sett en förändring i branschen. Från att mestadels ha jobbat med film gör företaget mer liveproduktioner idag. De drabbades hårt när coronapandemin kom, Ludwig berättar att de förlorade alla årets bokningar, men sedan hände någonting.

– Då släppte bara en propp. Sedan dess har vi haft hur mycket att göra som helst. Vi ska vara lyckliga att vi har det så pass bra ställt, när många andra har det tvärtom.

Alltifrån möten till musikevenemang – digitala alternativ har blivit mer eller mindre praxis under året. Producenterna i Norrland tror att lärdomarna från detta kommer att tillämpas även fortsättningsvis, som gynnsamt komplement till fysiska träffar.

Annons

– Före pandemin har vi lite svårt att berätta om fördelarna. Det är kanske först efter man tvingas ta till sig ny teknik som man förstår den stora nyttan, resonerar Ludwig.

Tillsammans med samarbetspartnern Jubel AB har de nu inlett sin största satsning hittills; ett rikstäckande nätverk för möten och events, bestående av studios från Piteå i norr till Malmö i söder. I Skellefteå byggs en ny studio inne på The Great Northern.

– Vi etablerar norra Sveriges mest utrustade, professionella livestreaming-studio. Vi har tittat på flera lokaler i stadskärnan och The Great Northern känns helt klockren.

Genom nätverket där studion ingår vill de nu erbjuda produktioner av högsta klass.

Annons

– Det kan vara väldigt blandat. Allt från teamsmöten-deluxe, som företag anordnar, och ända upp till stora tiokamera-produktioner. Alltså musikfestivaler och sådant. Det ska vara så hög produktionskvalité att man ska kunna ta betalt för att följa eventet.

Ludwig tycker att den senaste tidens utveckling känns som en milstolpe i branschen, och att det känns kul att alla som jobbar på företaget får vara med om utvecklingen.

– Vi kan vara med och våga satsa. Det banas väg för en helt ny bransch, framför allt för oss som jobbar med liveproduktion och livestreaming, berättar Ludwig Eriksson.

Annons
Annons
Annons
Annons