Varför fokusera på yrkestrafik? Polisen skriver på sin hemsida att det bland annat görs för att öka trafiksäkerheten och möjliggöra en sund konkurrens mellan företag.
– Konkurrensen inom nyttotrafiken är hård och förare och företag försöker ibland fuska på olika sätt, berättar Jimmy Norberg, gruppchef på trafiksektionen i Jämtland.
– Exempelvis att köra för länge, vila för lite eller köra på någon annans förarkort för att öka vinsten och få fördelar i konkurrensen. Det är solklart att kontrollerna behövs.
Under veckan kontrollerade polisen bland annat lastsäkring, kör- och vilotider samt fordonens skick. Resultatet visar bland annat att den längsta dagliga körtiden var 21 timmar och 23 minuter. Många lättare fordon (upp till 3,5 ton) var överlastade.
Magnus Holmqvist, gruppchef vid trafikpolisen i Skellefteå, har deltagit i polisens koordinerade arbete i region Nord. Han håller med om att kontrollerna behövs.
– Trafiksäkerheten är en del. Det är klart att man är trött om man har kört över 21 timmar på ett dygn, och det är ofta allvarliga olyckor när tunga fordon är inblandade.