Efter 25 år inom vården tog Therese Tuoma Bäcklund en ny yrkesväg och blev bilförsäljare hos Niemi Bil. Ett val hon är väldigt nöjd med – som dessutom låter henne utveckla sitt intresse för både människor och bilar.
– Jag har alltid varit intresserad av mötet med människan oavsett om det är inom vården eller i bilhallen. Sedan tycker jag det är spännande med bilar så tjänsten som säljare hos Niemi Bil lockade direkt, säger Therese och fortsätter:
– Även fast jag kände att jag inte hade den typiska bakgrunden för rollen eller kunde allt om bilar hade jag hört bra saker om Niemi Bil, så jag sökte tjänsten.
Här får jag träffa massor av människor varje dag, vilket är exakt vad jag gillar.
Det blev ett beslut hon inte har ångrat:
– Här får jag träffa massor av människor varje dag, vilket är exakt vad jag gillar. Det är väldigt utvecklande att gå in i en ny bransch. Jag gillar att vi har en bra lagkänsla och ställer upp för varandra.
Therese har stor nytta av sina kunskaper från vården i sin nya arbetsroll och ser många likheter mellan vården och bilbranschen. I grunden bottnar allt i bemötande och kundservice.
Man måste lyssna in och känna av vad kunden tänker och inte gå på vad man själv tror.
– Man måste lyssna in och känna av vad kunden tänker och inte gå på vad man själv tror. Allas behov kan se så väldigt olika ut. Att verkligen se kunden är något jag tagit med mig från mina tidigare jobb, säger Therese.
Varmt mottagande som ny
Som nyanställd är det många nya intryck och rutiner att lära sig. Niemi Bil satsar på att alla nyanställda ska känna sig trygga genom en gedigen introduktion och en lärande arbetskultur där alla delar med sig av sina kunskaper.
– Jag fick ett väldigt varmt mottagande som nyanställd. Jag fick gå bredvid en säljare under introduktionsveckan och lära mig alla system, vilka frågor man ska ställa till kunderna och hur man testar bilar bara för att nämna några delar.
Efter den veckan fick jag börja jobba mer självständigt, en del frågetecken dök upp i början men nu några månader senare går allt som rinnande vatten, säger Therese.
Något Therese gillar med jobbet är att förstå kundens behov och sedan hitta den bästa lösningen och bilen för just dem – vilket hon på daglig basis får vara med om i bilhallen.
Den bästa delen med mitt jobb är hur glada kunderna blir när de får sin bil.
– Den bästa delen med mitt jobb är hur glada kunderna blir när de får sin bil. Att välja en bil är ett stort beslut och jag vill verkligen att det ska kännas helt rätt för kunderna. Känslan när allt faller på plats är alltid lika fantastiskt.
Utmanar och utvecklar
Niemi Bil vill ständigt utmana och utveckla bilbranschen samtidigt som kundnöjdheten är i topp. Några sätt att visa uppskattning för personalen är de goda möjligheterna till att avancera och göra karriär inom bolaget, högsta möjliga friskvårdsbidrag, event tillsammans och fördelaktig tjänstepension samt kollektivavtal.
– Vi vill sälja vanliga bilar till vanliga människor, vi tror verkligen att vi gynnas av en personalgrupp med mångfald och olika bakgrund. Vi har som ambition att göra bilbranschen mer jämställd och intressant för att ännu fler ska vilja jobba med just oss, säger Eric Wallin, vd Niemi Bil.
Läs mer och se bilar i lager på niemibil.se